Command Palette

Search for a command to run...

Kontanthjælp til EU-borger efter arbejde som husassistent

Dato

10. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Aktivloven

Emner

Arbejdstagerstatus, Kontanthjælp, Eu, Starthjælp

En ansøger, der havde boet 21 år i Tyskland som hjemmegående husmoder, flyttede til Danmark i august 2004 med sine fire børn. Efter 4,5 måneder med kontanthjælp i A kommune arbejdede hun som husassistent og forsørgede sig selv og sine børn frem til 30. juni 2005.

Da hun flyttede til B kommune og søgte kontanthjælp, afgjorde kommunen, at hun kun var berettiget til starthjælp. Kommunen begrundede dette med, at hun ikke opfyldte kravet om ophold i Danmark i 7 ud af de seneste 8 år og mente ikke, at hendes tid som hjemmegående i Tyskland kunne medregnes efter EU-retten.

Nævnets afgørelse

Det sociale nævn ændrede kommunens afgørelse og fandt, at ansøger var berettiget til kontanthjælp. Nævnet lagde vægt på, at ansøger som EU-borger var omfattet af Aktivloven § 11, stk. 4. Dette betød, at opholdskravet ikke kunne gøres gældende, hvis hun var berettiget til hjælp efter EU-retten, herunder Rådets forordning nr. 1612/68/EØF om arbejdskraftens frie bevægelighed.

Nævnet vurderede, at ansøger havde opnået arbejdstagerstatus i Danmark, da hun havde forsørget sig selv og sine børn i over 6 måneder ved at sælge sin arbejdskraft. Denne status indebar, at alle opholdsperioder fra andre EU/EØS-lande talte med til opfyldelse af opholdskravet i Aktivloven § 11, stk. 3.

B kommune klagede til Ankestyrelsen og fastholdt, at ansøger var omfattet af opholdskravet i Aktivloven § 11, stk. 3, da hun havde været hjemmegående i Tyskland og ikke havde opholdt sig der som arbejdstager.

Ankestyrelsen tiltrådte nævnets afgørelse og fandt, at ansøger havde opnået arbejdstagerstatus forud for sin ansøgning om kontanthjælp i B kommune.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at ansøger havde arbejdet som husassistent i Danmark i 6 måneder efter sin tilbagevenden fra Tyskland. Som EU-borger var hun ikke omfattet af kravet i Aktivloven § 11, stk. 3 om ophold i Danmark i 7 ud af de seneste 8 år, i det omfang hun var berettiget til hjælp efter EU-retten, jf. Aktivloven § 11, stk. 4.

Det forhold, at ansøger ikke havde arbejdet under sit ophold i Tyskland, ændrede ikke ved, at hun havde opnået arbejdstagerstatus i Danmark inden ansøgningen. Ansøger var derfor berettiget til kontanthjælp som forsørger fra ansøgningstidspunktet den 1. august 2005, forudsat at de almindelige betingelser var opfyldt.

Lignende afgørelser