Command Palette

Search for a command to run...

Kontanthjælp - Ejerforhold til gevinster - Oplysningspligt - Formue

Dato

10. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Aktivloven

Emner

Bevisvurdering, Kontanthjælp, Ejerforhold, Formue, Gevinster

Sagen omhandler en borger, NN, der modtog kontanthjælp og vandt en række gevinster i X-indsamlingen den 27. august 2011. Gevinsterne omfattede pengebeløb, forbrugsgoder og rejser. Kommunen mente, at gevinsterne udgjorde formue, som NN skulle have oplyst om, og at hun derfor ikke var berettiget til kontanthjælp i en periode.

NN havde deltaget i konkurrencen via sit telefonnummer, blev ringet op i live-udsendelsen og har efterfølgende solgt og brugt flere af gevinsterne. Selvom gevinsterne oprindeligt blev sendt til NNs samlever, var e-mails vedrørende gevinsterne sendt til NNs egen e-mailadresse. Kommunen klagede over Beskæftigelsesankenævnets afgørelse, idet de mente, at den faktiske anvendelse af telefonen var afgørende for ejerforholdet, og at nævnet ikke havde taget stilling til en for sen klage.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg fastslog, at NN er den retmæssige ejer af de vundne gevinster. Dette blev begrundet med, at NN var bruger af det udtrukne telefonnummer, optrådte i medierne som vinder, og havde fuld råderet over gevinsterne, herunder ved at sælge og bruge dem.

Ankestyrelsen vurderede, at gevinsterne udgjorde formue, som medførte, at NNs ret til kontanthjælp bortfaldt. Da NN mod bedre vidende havde undladt at oplyse kommunen om gevinsterne, skulle hun tilbagebetale den uberettiget modtagne kontanthjælp. Dette er i overensstemmelse med Aktivloven § 14, som fastslår, at hjælp ikke kan ydes, hvis ansøgeren har formue, der kan dække det økonomiske behov, og Aktivloven § 91, der omhandler tilbagebetaling ved manglende oplysningspligt.

NNs oplysningspligt fremgår tydeligt af ansøgningsskemaer og erklæringsbreve, hvoraf det fremgår, at ændringer i husstandens indtægtsforhold, herunder lotterigevinster, skal oplyses. Dette understøttes af Retssikkerhedsloven § 11, stk. 2, som pålægger borgere pligt til at oplyse om ændringer af betydning for hjælpen.

Ankestyrelsen bemærkede, at de ikke tog stilling til klagefristen, da afgørelser om at se bort fra klagefrister ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed. Den konkrete størrelse af formuens betydning og længden af tilbagebetalingsperioden skal fastsættes af kommunen efter en konkret vurdering.

Lignende afgørelser