Command Palette

Search for a command to run...

Fleksjob som lærer: Beregning af løntilskud skulle baseres på funktionstillæg, ikke på personlig anciennitet

Dato

10. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Aktivloven

Emner

Overenskomstmæssig mindsteløn, Løntilskud, Fleksjob, Funktionstillæg

En lærer blev ansat i et fleksjob, hvor arbejdsgiveren udbetalte en løn på 25.833 kr., som inkluderede tillæg for anciennitet, undervisning og IT-funktioner. Kommunen beregnede dog løntilskuddet ud fra overenskomstens begyndelsesløn på 19.876 kr., da de anså dette for at være den mindste overenskomstmæssige løn.

Arbejdsgiveren klagede over afgørelsen og argumenterede for, at tilskuddet skulle baseres på den løn, der normalt gælder for en tilsvarende stilling. Arbejdsgiveren specificerede, at lønnen var fastsat på baggrund af lærerens anciennitet (sluttrin) samt funktionstillæg, og at ingen lærere i praksis blev aflønnet med grundlønnen alene. En nyuddannet lærer i samme funktion ville have en løn på 21.125 kr.

Sagen blev behandlet principielt for at afklare, hvilken løn der skal lægges til grund ved beregning af løntilskud til lærere i fleksjob, specifikt i forhold til personlige tillæg som anciennitet over for funktionstillæg.

Ankestyrelsen ændrede kommunens og nævnets afgørelser og hjemviste sagen til ny behandling i kommunen.

Principper for beregning af løntilskud

Ankestyrelsen fastslog, at beregningen af løntilskud skal tage udgangspunkt i den funktion, den ansatte varetager, og ikke den ansattes personlige baggrund. Det betyder, at der kan ydes tilskud til løndele, der er knyttet til de specifikke arbejdsopgaver, men ikke til personlige kvalifikationstillæg som anciennitet.

Den centrale begrundelse findes i Aktivloven § 72, stk. 3, som fastsætter, at tilskuddet beregnes på grundlag af den mindste overenskomstmæssige løn for det pågældende arbejde.

Konkret betød det for sagen:

  • Der kunne ikke ydes tilskud til den del af lønnen, der udgjorde et anciennitetstillæg.
  • Sagen blev hjemvist, fordi det ikke var tilstrækkeligt belyst, om læreren opfyldte betingelserne for at modtage undervisningstillæg (krav om et vist antal undervisningstimer).
  • Ankestyrelsen tog ikke stilling til, om der kunne ydes tilskud til IT-tillægget.

Lignende afgørelser