Standsning af revalideringsydelse og overgang til kontanthjælp
Dato
10. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Retssikkerhedsloven
Emner
Manglende revision, Kontanthjælp, Jobplan, Revalideringsydelse, Standsning
Lovreferencer:
Sagen omhandlede en mand i virksomhedsrevalidering, hvis ydelse blev standset af kommunen den 15. september 2006, da hans jobplan udløb. Manden oplyste, at han ikke kunne arbejde på fuld tid og søgte derfor fleksjob. Kommunen vurderede, at der skulle indhentes en speciallægeerklæring og ajourføres en ressourceprofil, før en afgørelse om fleksjob kunne træffes, og henviste manden til kontanthjælp i mellemtiden.
Nævnet tiltrådte kommunens afgørelse om standsning af revalideringsydelsen, da udbetalingen forudsatte en fastlagt jobplan. Nævnet fandt dog, at manden ikke var kompenseret for sin nedsatte erhvervsevne og hjemviste sagen til kommunen for videre behandling af revalidering, fleksjob eller pension, herunder opdatering af ressourceprofil og revision af jobplan.
Manden klagede over, at nævnet ikke havde taget stilling til kommunens manglende overholdelse af Retssikkerhedsloven § 7a, stk. 1 om rettidig stillingtagen til yderligere foranstaltninger, samt Retssikkerhedsloven § 10 om tilstrækkelig sagsoplysning. Sagen blev behandlet i principielt møde for at afklare, om manglende revision af jobplan kunne medføre ændring af ydelse fra revalideringsydelse til kontanthjælp.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg fastslog, at manden ikke havde krav på fortsat udbetaling af revalideringsydelse efter 15. september 2006. Dette skyldtes, at udbetaling af revalideringsydelse efter Aktivloven § 51, stk. 1, nr. 1 er betinget af, at revalideringen sker i overensstemmelse med en fastlagt jobplan, og at denne følges. Da jobplanen var afsluttet, ville fortsat udbetaling være i strid med lovens betingelser.
Sagen blev dog hjemvist til kommunen for fornyet behandling og vurdering af mandens forsørgelsesgrundlag. Dette skyldtes, at der ikke var klarhed over det fremtidige forsørgelsesgrundlag på tidspunktet for standsning af revalideringsydelsen.
Ankestyrelsen kritiserede, at kommunen ikke havde overholdt Retssikkerhedsloven § 7a, stk. 1, som er en garantiforskrift, der kræver, at kommunen senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning ophører, skal tage stilling til behov for yderligere foranstaltninger. Nævnet blev også kritiseret for ikke at have anvendt denne bestemmelse i sin afgørelse. Den manglende overholdelse af Retssikkerhedsloven § 7a, stk. 1 kunne dog ikke føre til genoptagelse af revalideringsydelsen, da dette ville være i strid med lovens betingelser om en fastlagt jobplan.
Lignende afgørelser