Command Palette

Search for a command to run...

Kommunens mulighed for at frakende en bevilling af fleksjob

Dato

11. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Aktivloven

Emner

Frakendelse, Rådighed, Kommunens pligt til tilbud, Fleksjob

Borgeren blev sygemeldt i 2002 og godkendt til fleksjob i 2005 grundet fysiske og psykiske skånehensyn. Han modtog kontanthjælp, da han ikke opfyldte betingelserne for ledighedsydelse.

Kommunen forsøgte at finde et egnet fleksjob. Efter et fællesmøde, hvor borgeren oplyste om forværret helbred, indhentede kommunen en statusattest fra egen læge.

Herefter frakendte kommunen borgeren godkendelsen til fleksjob med den begrundelse, at han ikke opfyldte betingelserne, og henviste ham i stedet til aktivering som kontanthjælpsmodtager.

Nævnet ophævede kommunens afgørelse. De bemærkede, at vurderingen af fleksjobberettigelse efter Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 70 beroede på en vurdering af arbejdsevnen ud fra en opdateret ressourceprofil, ikke arbejdsviljen.

Kommunen klagede til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg. De anførte, at manglende mulighed for frakendelse af fleksjob skabte en paradoksal situation, hvor borgere kunne forhale ansættelse uden sanktionsmulighed. Sagen blev behandlet principielt for at afklare frakendelsesmuligheden.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg fastslog, at kommunen ikke havde grundlag for at frakende bevillingen af fleksjob. Kommunens afgørelse var ugyldig, og de skulle fortsat sørge for fleksjob.

Der var ikke hjemmel til at frakende retten til fleksjob med den begrundelse, at borgeren ikke tog imod relevante tilbud om fleksjob.

Begrundelsen var, at borgeren opfyldte betingelsen om en væsentlig varig begrænsning i arbejdsevnen, som forhindrede ham i at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår. Under disse omstændigheder skulle kommunen give tilbud om fleksjob, medmindre kommunen fandt grundlag for at tilkende ham pension.

  • Der var ikke regler om, at kommunen i sådanne situationer kan undlade at tilbyde fleksjob.
  • Eventuelle sanktioner som følge af manglende rådighed for fleksjob skulle ske efter de regler, der vedrørte borgerens forsørgelsesgrundlag, f.eks. reglerne for kontanthjælp.

En begrænsning af kommunens forpligtelser over for personer, der var visiteret til fleksjob, forudsatte udtrykkelig lovhjemmel. Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg nåede således samme resultat som nævnet.

Lignende afgørelser