Planklagenævnets afvisning af klage over ændring af vilkår i landzonetilladelse
Dato
4. februar 2021
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afvisning af klage over Allerød Kommunes afgørelse om ændring af vilkår i landzonetilladelse
Lovreferencer
Allerød Kommune traf den 28. september 2020 afgørelse om ændring af vilkårene for en landzonetilladelse fra 2012. Afgørelsen vedrørte ni ejendomme på forskellige adresser samt en nabomatrikel og var truffet efter Planlovens § 35, stk. 1.
Afgørelsen blev sendt til klageren via e-Boks og offentliggjort på kommunens hjemmeside samme dag, med angivelse af en klagefrist den 26. oktober 2020. Klagevejledningen informerede om, at klage skulle indsendes via klageportalen inden fire uger efter afgørelsens meddelelse.
Klageren indgav sin klage via klageportalen den 29. oktober 2020, hvilket var efter den angivne frist. Klageren anførte, at ejerne af en anden ejendom havde indgivet en rettidig klage over samme afgørelse, og at klageren ønskede at blive identificeret som en medklager i denne sag, idet klagerens egen klage var enslydende med den rettidige klage.
Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da klagefristen var overskredet.
Regler for klagefrist
En kommunes afgørelse om landzonetilladelse kan påklages til Planklagenævnet i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1. En klage skal indgives skriftligt inden fire uger efter, at afgørelsen er meddelt, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 1. Hvis afgørelsen er offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen dog altid fra bekendtgørelsen, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 2. Nævnet fastslog, at denne specifikke regel har forrang frem for det generelle forvaltningsretlige princip om, at klagefristen først løber fra partens modtagelse af afgørelsen.
Klagefristens anvendelse i sagen
Planklagenævnet fastslog, at klagefristen i denne sag skulle beregnes fra den 28. september 2020, da afgørelsen blev offentliggjort på kommunens hjemmeside. Dette betød, at klagefristen udløb den 26. oktober 2020. Da klagen blev indgivet den 29. oktober 2020, var den indgivet for sent.
Nævnet bemærkede, at klagerens ønske om at blive identificeret som medklager i en anden, rettidig klagesag ikke kunne medføre, at klagerens egen klage i denne sag kunne anses for rettidig. Kommunen havde vejledt korrekt om klagefristen og indgivelsesmetoden, og der forelå ingen undskyldelige omstændigheder, der kunne begrunde fristoverskridelsen. Planklagenævnets praksis med hensyn til klagefrister er restriktiv, og en for sen klage afvises normalt, selv ved kort overskridelse.
Afgørelse og konsekvenser
Planklagenævnet afviste at behandle klagen i henhold til Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden seks måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Planklagenævnet oplyste desuden, at en anden rettidig klage over samme afgørelse var modtaget og ville blive behandlet af nævnet. Det indbetalte klagegebyr blev tilbagebetalt til klageren.
Lignende afgørelser