Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende mangelfuld rengøring af udstyr i Ringkøbing-Skjern
Dato
15. december 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Stadfæstelse af indskærpelse i sag om mangelfuld rengøring af udstyr i Ringkøbing-Skjern
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Fødevarestyrelsens indskærpelse af 15. oktober 2020 vedrørende mangelfuld rengøring af udstyr i en fødevarevirksomhed i Ringkøbing-Skjern Kommune. Indskærpelsen blev givet efter et kontrolbesøg, hvor Fødevarestyrelsen konstaterede, at virksomhedens isterningemaskine ikke var tilstrækkeligt rengjort, idet lamellerne bagerst i maskinen fremstod med brune belægninger. Virksomheden oplyste under tilsynet, at isterningemaskinen netop var købt og taget i brug samme dag. Fødevarestyrelsen indskærpede mundtligt, at alt udstyr, der kommer i berøring med fødevarer, skal holdes rent og om nødvendigt desinficeres. Denne indskærpelse medførte et gebyrbelagt, opfølgende kontrolbesøg. Virksomhedens ejer påklagede indskærpelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 15. oktober 2020. Klager anførte, at tildelingen af en sur smiley, baseret på minimale sorte pletter i isterningemaskinen, var urimelig og vedlagde et foto som dokumentation. Fødevarestyrelsen oversendte sagen til nævnet den 6. november 2020 med bemærkninger til klagen. Styrelsen præciserede, at der ikke var tale om sorte pletter, men brune belægninger, som kunne aftørres. Fødevarestyrelsen fastholdt, at indskærpelsen var en nødvendig og proportional foranstaltning i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 om fødevarehygiejne og Fødevarelovens § 58 a, stk. 1, og bemærkede, at en indskærpelse er den mildeste sanktion. Styrelsen anførte desuden, at det var usandsynligt, at de brune belægninger ville opstå samme dag, som maskinen blev taget i brug, og kunne ikke genkende det vedlagte foto.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 15. oktober 2020. Nævnet fandt, at virksomheden ikke havde overholdt de gældende hygiejnebestemmelser.
Nævnets vurdering af hygiejnebestemmelser
Nævnet vurderede, at isterningemaskinen ikke var tilstrækkeligt renholdt. Dette var i strid med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 om fødevarehygiejne artikel 4, stk. 2, jf. bilag II, kapitel V, punkt 1, litra a, som fastslår, at alt udstyr, der kommer i berøring med fødevarer, skal holdes ordentligt rent og om nødvendigt desinficeres. Nævnet lagde vægt på, at der var brune belægninger på lamellerne bagerst i isterningemaskinen.
Faglige vurderinger og sanktion
Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Fødevarestyrelsens faglige vurdering af, at sådanne belægninger ikke kan opstå inden for den første dag, hvor isterningemaskinen er taget i brug. Nævnet bemærkede, at udstyr, der kommer i kontakt med fødevarer, til enhver tid skal være renholdt, og at bestemmelserne er overtrådt, når der konstateres belægninger, der ikke kan være opstået under dagens produktion. Nævnet fandt endvidere ikke grundlag for at tilsidesætte Fødevarestyrelsens vurdering af, at overtrædelsen skulle sanktioneres med en indskærpelse, idet der ikke alene var tale om enkelte pletter, men om hele belægninger, som kunne aftørres. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8, og er endelig, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.
Lignende afgørelser