Stadfæstelse med ændring i genoptaget sag om miljøgodkendelse til udvidelse af et husdyrbrug
Dato
21. juni 2021
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Husdyrbrugloven
Højdepunkt
Stadfæstelse med ændring i genoptaget sag om miljøgodkendelse til udvidelse af et
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet traf den 13. maj 2020 en afgørelse om at ophæve Morsø Kommunes miljøgodkendelse af 7. maj 2018 til udvidelse af et husdyrbrug på [A1], 7900 Nykøbing Mors, og hjemviste sagen til fornyet behandling. Baggrunden var nævnets vurdering af, at retten til husdyrproduktion var bortfaldet grundet kontinuitetsbrud, da der manglede dokumentation for eksisterende produktion. Kommunen blev også bedt om at vurdere minkhallernes erhvervsmæssige nødvendighed og landskabelige værdier, herunder placering i kystnærhedszonen. Morsø Kommune anmodede den 13. oktober 2020 om genoptagelse af sagen, idet der var fremkommet nye, væsentlige oplysninger. Kommunen fremlagde dokumentation fra ansøger om samdrift mellem ejendommene [A1] og [A2] samt en tro og love-erklæring om kontinuerlig dyrehold på [A1]. Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at de nye oplysninger var af så væsentlig betydning, at der var sandsynlighed for et andet udfald, og besluttede derfor at genoptage sagen. En omboende havde oprindeligt klaget over kommunens afgørelse. Klagen omhandlede flere punkter, herunder spørgsmålet om kontinuitetsbrud, den landskabelige vurdering og minkhallernes dimensioner.
Klagepunkter og kommunens bemærkninger
Klageren anførte, at der reelt var tale om en etablering af et nyt husdyrbrug, ikke en udvidelse, da landbrugsdriften angiveligt var afviklet, og den eksisterende tilladelse ikke omfattede minkproduktion. Klageren mente også, at den landskabelige vurdering var utilstrækkelig, og at kommunen havde tilsidesat hensynet til landskabsudpegninger og anvendt usaglige argumenter. Endvidere blev det anført, at minkhallerne var overdimensionerede og ikke erhvervsmæssigt nødvendige, hvilket kunne føre til øget forurening.
Morsø Kommune fastholdt, at der ikke var sket kontinuitetsbrud, og at byggeriet var erhvervsmæssigt nødvendigt for ejendommens drift som landbrugsejendom. Kommunen afviste, at der var anvendt usaglige argumenter i sagsbehandlingen, og oplyste, at den landskabsanalyse, klageren omtalte som et internt dokument, var forelagt for relevante udvalg og udleveret ved aktindsigt. Kommunen bemærkede desuden, at miljøgodkendelsen omfattede et specifikt dyrehold, og at en eventuel fremtidig forøgelse ville kræve en ny ansøgning.
Nye oplysninger under genbehandling
Under den fornyede behandling af sagen præciserede Morsø Kommune, at antallet af burrum var erhvervsmæssigt nødvendigt for den ansøgte minkproduktion, idet det tog højde for både avlsdyr og hvalpe. Vedrørende den landskabelige vurdering og kystnærhedszonen forklarede kommunen, at områdets udpegning som landskabeligt vedligeholdelsesområde fulgte planlægningszonen, og at erhvervsmæssigt nødvendigt landbrugsbyggeri i tilknytning til eksisterende bebyggelse ikke var omfattet af de særlige retningslinjer for kystnærhedszonen i Planloven § 35, stk. 1 og 3.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Morsø Kommunes afgørelse af 7. maj 2018 om miljøgodkendelse til udvidelse af et husdyrbrug på [A1], 7900 Nykøbing Mors, med en enkelt ændring. Afgørelsen erstatter nævnets tidligere afgørelse af 13. maj 2020.
Kontinuitetsbrud
Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Morsø Kommunes vurdering af, at der ikke var indtrådt kontinuitetsbrud. Dette skyldtes de nye oplysninger om samdrift mellem ejendommene og den kontinuerlige husdyrproduktion, som hverken nævnet eller kommunen havde kunnet konstatere var ophørt i mere end tre år.
Landskabelig vurdering og erhvervsmæssig nødvendighed
Nævnet vurderede, at de nye minkhaller etableres i umiddelbar tilknytning til ejendommens hidtidige bebyggelsesarealer, og at byggeriet er erhvervsmæssigt nødvendigt for driften af landbrugsejendommen. Derfor fandt Husdyrbrugloven § 22 ikke anvendelse. Dog indgår landskabelige hensyn stadig i vurderingen efter Husdyrbrugloven § 19 og Husdyrbrugloven § 23, nr. 4. Nævnet fandt, at kommunens vurdering af de landskabelige værdier var tilstrækkelig, men valgte at supplere vilkår 16 om beplantning.
Ændring af vilkår 16
Vilkår 16 blev ændret til at inkludere beplantning mod syd, udover den eksisterende beplantning mod nord og øst. Formålet er at mindske byggeriets visuelle påvirkning og bedre tilpasse det landskabet.
Kystnærhedszonen
Miljø- og Fødevareklagenævnet var enig med Morsø Kommune i, at kystnærhedszonen var respekteret. Nævnet bemærkede, at kystnærhedszonen ikke er en forbudszone, men et område med særlige planlægningskrav. Da byggeriet er erhvervsmæssigt nødvendigt og opføres i tilknytning til eksisterende bebyggelse, kræver det ikke landzonetilladelse efter Planloven § 36, stk. 1, nr. 3, og er derfor ikke i strid med hensynet til kystnærhedszonen.
Bortfald og gebyr
Godkendelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet senest 6 år efter Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse, jf. Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 53, stk. 2, jf. Husdyrbrugloven § 59 a, stk. 3. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2, nr. 1.
Lignende afgørelser