Command Palette

Search for a command to run...

Afvisning af klage over aktindsigt hos Næstved Havn på grund af manglende kompetence

En borger anmodede Næstved Havn om aktindsigt i en række dokumenter vedrørende salg af sommerhusgrunde i Karrebæksminde. Anmodningen omfattede materiale fra perioden 2017-2019, beslutningsgrundlag for prisfastsættelse, bestyrelsesreferater, valuarvurderinger og korrespondance.

Næstved Havns afgørelse

Næstved Havn meddelte den 25. august 2020 delvist afslag på aktindsigt. Havnen gav aktindsigt i visse dokumenter vedrørende salget af en specifik grund samt dokumenter fra "åbne sager". Der blev meddelt afslag på aktindsigt i dokumenter fra "lukkede sager" og øvrige dokumenter med henvisning til Offentlighedslovens § 23, stk. 1. Nogle historiske bilag blev udleveret efter princippet om meroffentlighed i Offentlighedslovens § 14.

Klagen

Borgeren påklagede afgørelsen den 8. september 2020 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klageren anførte, at tilbageholdelsen af oplysningerne havde betydning for borgernes retsstilling og gav mistanke om, at havnen var vidende om reducerede salgspriser inden salgsprocessen blev vedtaget. Næstved Havn anførte under sagens behandling, at de ikke længere anså Miljø- og Fødevareklagenævnet for at være den rette klageinstans.

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Næstved Havns afgørelse om aktindsigt.

Nævnets kompetencevurdering

Nævnet fastslog indledningsvist, at Næstved Havn, som en kommunal selvstyrehavn, er omfattet af Miljøoplysningslovens § 1, stk. 1.

Kompetencen til at behandle en klage over aktindsigt afhænger af, om klageinstansen har kompetence i forhold til den sag, som aktindsigten vedrører, jf. Miljøoplysningslovens § 4, stk. 6, Offentlighedslovens § 37, stk. 1 og Forvaltningslovens § 16, stk. 4.

Den underliggende sag handlede om salg af sommerhusgrunde og blev behandlet efter blandt andet lov om sommerhuse på fremmed grund, lejeloven og ejendomsavancebeskatningsloven. Nævnet konstaterede, at disse retsområder ligger uden for nævnets kompetence.

Da Miljø- og Fødevareklagenævnet ikke er klageinstans for den type sag, som anmodningen om aktindsigt vedrørte, havde nævnet heller ikke kompetence til at behandle klagen over afslaget på aktindsigt. Sagen blev derfor afvist.

Lignende afgørelser