Command Palette

Search for a command to run...

Indskærpelse vedrørende kontrol af hestepas ophævet og hjemvist grundet nye oplysninger

Dato

30. september 2020

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Fødevarer

Højdepunkt

Ophævelse og hjemvisning af indskærpelse i sag om hestepas i Vejle Kommune Miljø

Fødevarestyrelsen indskærpede den 26. maj 2020 over for en fødevarevirksomhed, at ledere af fødevarevirksomheder skal kontrollere pas for tamdyr af hestefamilien for at sikre, at dyret er bestemt til slagtning til konsum, og at procedurerne sikrer korrekt identifikation. Indskærpelsen blev givet efter et kontrolbesøg, hvor styrelsen konstaterede uregelmæssigheder i et hestepas for en hest slagtet i 2018.

Baggrund for indskærpelsen

Fødevarestyrelsen fandt tegn på, at oplysninger i hestepasset var tilføjet eller ændret, herunder håndskrevne tal i hestens Life-number, forskellige håndskrifter på signalementsider, og at flere sider var kopier uden ens vandmærkebaggrund. Styrelsen vurderede, at passets nitter var udskiftede, hvilket indikerede, at siderne kunne stamme fra to forskellige pas sammensat til ét. Dette førte til styrelsens vurdering af usikkerhed om hestens identitet.

Virksomheden bemærkede under kontrolbesøget, at de ikke havde været opmærksomme på fejlene, og at hverken den honorarlønnede dyrlæge eller SEGES havde opdaget dem. Virksomheden var dog klar over udfordringer med udenlandske pas og kontaktede SEGES og dyrlægen ved tvivl, og slagtede kun heste med dyrlægens tilladelse.

Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet

Virksomheden påklagede indskærpelsen den 31. juli 2020 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klager anførte, at fejlene i hestepasset ikke var tydelige, da hverken klager, embedsdyrlægen eller SEGES havde opdaget dem før Fødevarestyrelsens udpegning. Klager fremhævede, at Fødevarestyrelsen regelmæssigt havde kontrolleret virksomheden uden tidligere indskærpelser ved hesteslagtninger, og at klager ikke havde personlig eller økonomisk interesse i at slagte den pågældende hest. Klager mente at have været i god tro og ville fremover være mere opmærksom på fejl og dokumentfalsk.

Fødevarestyrelsen fastholdt indskærpelsen med henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 artikel 3, jf. bilag II, afsnit III, stk. 8, og afsnit II, stk. 2, litra a, i hygiejneforordningen for animalske fødevarer, samt Fødevarelovens § 58 a, stk. 1. Styrelsen vurderede, at virksomheden ikke havde tilstrækkelige procedurer eller ikke fulgte dem tilstrækkeligt for at sikre korrekt identifikation og egnethed til konsum.

Nye oplysninger i sagen

Under sagens behandling anmodede Fødevarestyrelsen den 2. september 2020 Miljø- og Fødevareklagenævnet om at hjemvise sagen med henblik på frafald af indskærpelsen. Dette skyldtes, at de skotske myndigheder den 27. august 2020 havde oplyst, at det hestepas, som styrelsen oprindeligt vurderede var forfalsket, faktisk ikke var forfalsket.

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 26. maj 2020 og hjemviste sagen til fornyet behandling i førsteinstansen.

Nævnets begrundelse

Nævnet lagde vægt på officialprincippet, som forpligter en offentlig myndighed til at oplyse en sag tilstrækkeligt, inden der træffes afgørelse. Dette princip indebærer, at myndigheden aktivt skal indsamle og kontrollere alle relevante oplysninger for at sikre materielt lovlige og rigtige afgørelser.

Nævnet fandt, at der var fremkommet nye og væsentlige oplysninger om hestepasset, som ikke havde været inddraget i Fødevarestyrelsens oprindelige sagsbehandling. De skotske myndigheders oplysning om, at hestepasset ikke var forfalsket, ændrede grundlaget for indskærpelsen markant. Da Fødevarestyrelsens indskærpelse byggede på en antagelse om forfalskning, og styrelsen ikke havde indhentet disse oplysninger forud for indskærpelsen, vurderede nævnet, at styrelsen som førsteinstans skulle foretage en fornyet vurdering af sagen med inddragelse af de nye oplysninger.

Nævnets prøvelse af sagen var begrænset til spørgsmålet om inddragelse af nye oplysninger, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1 og Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 2. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8, og er endelig, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.

Lignende afgørelser