Skift fra malkekøer til ammekøer og kvier krævede ikke ny godkendelse
Dato
8. marts 2021
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Husdyrbrugloven
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Stadfæstelse af afgørelse om ikke-godkendelsespligt ved skift i dyretype på husdyrbrug
Lovreferencer
Sagen omhandler en afgørelse fra Skanderborg Kommune, som tillod et skift i dyretype på et husdyrbrug uden en ny miljøgodkendelse. Kommunen vurderede, at ændringen fra malkekvæg til ammekøer og kvier kunne ske efter anmeldereglerne i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen. To naboer klagede over afgørelsen.
Baggrund for sagen
Husdyrbruget havde en eksisterende tilladelse fra 2003 til et dyrehold på 248,43 dyreenheder (DE). Ejeren anmeldte en ændring til et nyt dyrehold på 146,51 DE. Ændringen er specificeret som følger:
Dyretype | Tidligere tilladt antal | Anmeldt antal | Tidligere DE | Anmeldt DE |
---|---|---|---|---|
Malkekøer | 165 | 0 | 165,00 | 0 |
Kvier | 120 | 214 | 48,00 | 85,60 |
Kalve | 40 | 0 | 35,43 | 0 |
Ammekøer | 0 | 122 | 0 | 60,91 |
Total | 325 | 336 | 248,43 | 146,51 |
Kommunen traf afgørelse om, at ændringen ikke krævede godkendelse efter Husdyrbruglovens §§ 16 a eller 16 b, da den opfyldte betingelserne i anmeldeordningen.
Klagepunkter
Naboerne klagede over flere forhold, herunder:
- Bekymring for øgede støj-, lugt- og fluegener.
- Forøget tung trafik på et uegnet vejnet.
- Manglende VVM-undersøgelse og nabohøring.
- Uenighed i beregningen af antal dyr.
- At projektet var i strid med den lokale Båstrup Fredning.
- Bekymring for dyrevelfærd og ulovligt oplag af halm.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Skanderborg Kommunes afgørelse. Nævnet fandt, at skiftet i dyretype kunne ske efter anmeldereglerne og ikke krævede en ny godkendelse.
Naboorientering og partshøring
Nævnet vurderede, at kommunen ikke havde pligt til at foretage partshøring af naboerne. Da ændringen skete i eksisterende stalde og medførte et væsentligt mindre dyrehold målt i dyreenheder, var der ikke tale om oplysninger, som var til ugunst for naboerne og af væsentlig betydning for sagen, jf. Forvaltningslovens § 19.
Kontinuitetsbrud
Nævnet undersøgte, om retten til at have dyrehold var bortfaldet på grund af manglende drift. En gennemgang af CHR-registret viste, at der havde været en produktionspause på 17 måneder. Da den relevante regel i Miljøbeskyttelseslovens § 78 a, stk. 1 kræver en pause på tre år for, at en tilladelse bortfalder, var der ikke sket et kontinuitetsbrud.
Betingelser for anmelderordningen
Nævnet fandt, at betingelserne for at anvende anmelderordningen i Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 15 var opfyldt. Skiftet skete mellem de korrekte dyregrupper, antallet af dyreenheder blev reduceret i overensstemmelse med reglerne, og der skete ingen bygningsmæssige ændringer. Nævnet bemærkede, at forhold som støj, lugt og transport ikke indgår i vurderingen under denne specifikke anmeldeordning, da ordningens betingelser i sig selv skal sikre, at der ikke sker en væsentlig miljøpåvirkning.
Den meddelte afgørelse om ikke-godkendelsespligt bortfalder, hvis den ikke udnyttes senest 6 år efter nævnets afgørelse, jf. Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 53, stk. 1.
Lignende afgørelser