Lejere hæfter for istandsættelse efter underskrevet fraflytningsrapport
Sagsnr
20-092274
Dato
29. oktober 2020
Eksterne links
Læs hele sagenKommune
Aarhus
Medhold
Udlejer
Besigtigelse
Ikke afholdt
Sagen omhandler en tvist mellem lejere og udlejer vedrørende tilbagebetaling af depositum efter fraflytning. Lejerne havde boet i lejemålet i to år og mente, at de havde holdt lejemålet i god og forsvarlig stand. De krævede derfor en skønsmæssig nedsættelse af istandsættelseskravet med 75%. Udlejers administrator fastholdt kravet om istandsættelse og henviste til, at lejemålet var nyistandsat ved indflytning, samt at der var behov for rengøring og maling ved fraflytning. Der blev afholdt fraflytningssyn, hvor parterne underskrev en fraflytningsrapport. Udlejer fremlagde fakturaer for maler- og rengøringsarbejde på i alt 11.050 kr. Lejemålet var på 48 m2 og bestod af to værelser. Ifølge lejekontrakten havde lejerne pligten til indvendig vedligeholdelse.
Huslejenævnet afgjorde sagen til fordel for udlejer. Flertallet i nævnet fandt, at lejerne hæftede for istandsættelse i henhold til den underskrevne fraflytningsrapport, som blev anset for en gyldig aftale. Nævnet vurderede, at istandsættelsesudgiften på 11.050 kr. var rimelig i forhold til det udførte arbejde og lejemålets størrelse. Lejerne havde derfor ikke krav på yderligere tilbagebetaling af depositum ud over det i flytteopgørelsen anførte beløb på 9.050,31 kr. Et mindretal i nævnet mente dog, at fraflytningsrapporten var uklar, og at lejerne ikke havde accepteret at hæfte for istandsættelsen ved deres underskrift. Afgørelsen blev truffet efter stemmeflerhed.
Lignende afgørelser