Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om støjgener fra transportvirksomhed

Dato

25. november 2020

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Miljøbeskyttelsesloven

Højdepunkt

Stadfæstelse af afgørelse om ikke at meddele påbud i sag om støjgener fra transportvirksomhed

Sagen omhandler en klage over Favrskov Kommunes afgørelse af 13. juli 2020 om ikke at meddele påbud til transportvirksomheden [V1] i Hadsten. Klagen, indbragt af en omboende den 10. august 2020, vedrører væsentlige støjgener fra køretøjer og køleanlæg ved virksomhedens holdepladser på [A1] og [A2], især om natten. Klager henviste til lokalplan nr. 126, som fastsætter en støjgrænse på 35 dB(A) i natperioden (kl. 22-06) for områder uden for lokalplanområdet, og anførte, at der burde have været foretaget støjmålinger forud for kommunens afgørelse. Det blev også fremhævet, at der i weekendens natperioder holder mellem 20 og 30 lastbiler ved [A2], hvoraf mange har køleanlæg i drift. Virksomheden transporterer kølevarer og har løbende lastbiler med el- eller dieseldrevne køleanlæg parkeret på de to adresser. Køleanlæggene bidrager med forskellige støjniveauer afhængigt af drivmiddel. De to holdepladser er beliggende i et erhvervsområde udlagt til engroshandel, service, industri og håndværk i henhold til lokalplan nr. 126. Klagers ejendom ligger i det åbne land, grænsende op til lokalplanområdet, med en afstand på ca. 220 meter til [A1] og 270-320 meter til [A2]. Favrskov Kommune traf afgørelse om ikke at meddele påbud efter Miljøbeskyttelsesloven § 42, stk. 1. Kommunen foretog tilsyn den 18. juni 2020 og konstaterede ingen væsentlige støjgener. Virksomheden havde frivilligt fået udarbejdet en støjrapport for [A1], som viste overholdelse af de vejledende støjgrænseværdier. Kommunen foretog desuden en overslagsberegning for [A2]. På baggrund af disse vurderinger konkluderede kommunen, at der ikke forekom væsentlige støjgener, og at der derfor ikke var grundlag for at meddele påbud. ### Støjrapport for [A1] En støjrapport af 29. maj 2020, udarbejdet for [A1], kortlagde støjbelastningen ved fuld normal drift. Rapporten antog op til 6 kølevogne (3 diesel, 3 el) i aften- og natperioden. | Tidspunkt | Støjniveau, Lr, dB(A) (R1) | Støjniveau, Lr, dB(A) (R2) | Grænseværdi dB(A) (Områdetype 3) | |------------------|----------------------------|----------------------------|----------------------------------| | Man-fre kl 07-18 | 38,8 | 33,7 | 55 | | Man-fre kl 18-22 | 37,9 | 26,2 | 45 | | Lør 07-14 | 38,8 | 33,6 | 55 | | Lør 14-18 | 38,8 | 33,7 | 45 | | Lør 18-22 | 37,9 | 26,2 | 45 | | Søn 07-18 | 38,8 | 33,6 | 45 | | Søn 18-22 | 37,9 | 26,2 | 45 | | Alle dage 22-07 | 37,9 | 26,2 | 40 | Rapporten angav en ubestemthed på 2.1-2.4 dB(A) og konkluderede, at virksomheden ikke overskred de vejledende støjgrænseværdier for områdetypen blandet bolig- og erhvervsbebyggelse (områdetype 3) ved de nærmeste beboelser. ### Overslagsberegning for [A2] Favrskov Kommune foretog en overslagsberegning for holdepladsen ved [A2] i et notat af 9. juli 2020. Kommunen tog udgangspunkt i støjrapporten for [A1] og hensyntog den længere afstand til klager, støjdæmpende bygninger og overvejende eldrevne kølebiler. Kommunen anvendte en støjgrænse på 40 dB(A) for natperioden, svarende til blandet bolig- og erhverv (områdetype 3). Med en antagelse om 13 køleanlæg i drift og en usikkerhed på 3 dB(A) konkluderede kommunen, at støjgrænsen på 40 dB(A) i natperioden ikke ville blive overskredet. Favrskov Kommune bemærkede, at virksomheden reguleres efter Miljøbeskyttelsesloven § 42 og ikke besidder en miljøgodkendelse. Kommunen fastholdt, at de vejledende støjgrænseværdier på 40 dB(A) for natperioden var korrekte at anvende for landbrugsejendomme, og at lokalplanens 35 dB(A) grænse ikke ændrede vurderingen.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Favrskov Kommunes afgørelse af 13. juli 2020 om ikke at meddele påbud til [V1] i anledning af støjgener fra køretøjer og køleanlæg ved [A1] og [A2]. Afgørelsen er truffet efter Miljøbeskyttelsesloven § 42, stk. 1, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 91, stk. 1. Nævnet vurderede, at Favrskov Kommune som tilsynsførende myndighed havde truffet afgørelsen på et tilstrækkeligt oplyst, teknisk og juridisk korrekt grundlag. ### Anvendelse af støjgrænseværdier Nævnet konstaterede, at klagers bolig er beliggende i det åbne land. I overensstemmelse med Miljøstyrelsens vejledning nr. 5/1984 om ekstern støj fra virksomheder (støjvejledningen) og nævnets praksis, fandt nævnet, at kommunen korrekt havde anvendt grænseværdierne for blandet bolig- og erhvervsbebyggelse (55/45/40 dB(A)) som udgangspunkt for vurderingen af væsentlige støjgener. ### Vurdering af støjrapporter og beregninger Miljø- og Fødevareklagenævnet gennemgik støjrapporten af 29. maj 2020 for [A1] og Favrskov Kommunes overslagsberegning af 9. juli 2020 for [A2]. Nævnet fandt, at støjrapporten levede op til kravene i Bekendtgørelse om kvalitetskrav til miljømålinger, bilag 4. Kommunens overslagsberegning for [A2] blev også fundet berettiget, idet der var taget højde for den længere afstand, støjdæmpende bygninger og overvejende eldrevne køleanlæg. Nævnet fandt ingen fejl eller mangler i de foretagne undersøgelser, der kunne føre til en ændret vurdering af virksomhedens støjbidrag. På baggrund heraf var Miljø- og Fødevareklagenævnet enig med kommunen i, at der ikke var grundlag for at meddele virksomheden yderligere påbud om nedbringelse af støjbelastning. ### Nævnets kompetence Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærkede, at det kun kan inddrage forhold omfattet af miljøbeskyttelsesloven. Klagepunktet vedrørende Favrskov Kommunes tilsyn med de ved lokalplan fastsatte støjgrænseværdier falder uden for nævnets kompetence, da dette reguleres af Planloven § 51, stk. 1 og skal indbringes for Ankestyrelsen. Ligeledes har nævnet ikke kompetence til at behandle klager vedrørende kommunens tilsyn med virksomhedens overholdelse af driftsforudsætninger efter miljøbeskyttelsesloven; sådanne klager skal også rettes til Ankestyrelsen. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 101, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser