Command Palette

Search for a command to run...

En tilsagnshaver modtog i 2017 tilsagn om tilskud på 1.983.154,80 kr. til et projekt vedrørende "Energioptimering af vækstlysanlæg og klimaskærm" i et gartneri fordelt på flere adresser. Projektperioden blev forlænget til 31. december 2018. Efter at have modtaget en rateudbetaling i juni 2019, anmodede tilsagnshaver om slutudbetaling.

Salg af ejendom og efterfølgende kontrol

Under en fysisk kontrol den 22. august 2019 konstaterede Landbrugsstyrelsen, at tilsagnshaver havde solgt en af de ejendomme ([A2]), der var omfattet af projektet. Salget var sket den 29. februar 2019, efter projektperiodens udløb, men før slutudbetalingen var behandlet. Investeringerne på de øvrige ejendomme var fortsat ejet af tilsagnshaver.

Landbrugsstyrelsens afgørelse og klage

Landbrugsstyrelsen traf den 30. juni 2020 afgørelse om delvist bortfald af tilsagnet og pålagde en sanktion. Styrelsen vurderede, at betingelsen om at eje investeringen ikke var opfyldt for den solgte ejendom. Derfor blev udgifterne relateret til denne ejendom, i alt 648.870,00 kr., anset for ikke-tilskudsberettigede. Da det ansøgte beløb oversteg det berettigede beløb med mere end 10 %, blev der pålagt en sanktion af samme størrelse.

Tilsagnshaver klagede over afgørelsen med den begrundelse, at ejendommen først blev solgt efter projektets afslutning, og at alle forpligtelser dermed var overholdt. Desuden mente klager, at Landbrugsstyrelsens beregning af sanktionen var forkert og udgjorde en dobbeltstraf.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse.

Delvist bortfald af tilsagn

Nævnet fandt, at tilsagnet delvist skulle bortfalde. Det afgørende var, at tilsagnshaver ikke længere ejede investeringen på ejendommen [A2] på kontroltidspunktet. Dette er i strid med betingelsen i Bekendtgørelse om tilskud til investeringer i udvalgte miljøteknologier til kvægstalde, svinestalde og gartnerier § 9, nr. 3, som kræver, at tilsagnshaver ejer investeringen. Nævnet bemærkede, at denne betingelse også gælder i opretholdelsesperioden på tre år fra slutudbetalingen. Da en del af projektet ikke opfyldte støttekriterierne, var det korrekt af Landbrugsstyrelsen at lade tilsagnet bortfalde for den pågældende del i henhold til bekendtgørelsens § 19, nr. 4.

Sanktionens beregning

Nævnet stadfæstede også den pålagte sanktion. Afgørelsen fulgte reglerne i artikel 63, stk. 1, i forordning (EU) nr. 809/2014. Forskellen mellem det ansøgte og det berettigede beløb blev beregnet som følger:

PostBeløb (DKK)
Anmodet tilskudsgrundlag4.957.887,00
Ikke-tilskudsberettigede udgifter- 648.870,00
Endeligt tilskudsberettiget beløb4.309.017,00

Forskellen mellem det ansøgte og det berettigede beløb var 648.870,00 kr., hvilket udgør 15,06 % af det berettigede beløb. Da denne afvigelse overstiger 10 %, skulle der pålægges en administrativ sanktion svarende til forskellen. Nævnet fandt derfor, at Landbrugsstyrelsens beregning var korrekt, og at der ikke var tale om en dobbelt sanktion.

Lignende afgørelser