Stadfæstelse af landzonetilladelse til lysmaster ved fodboldbane i Odsherred Kommune
Dato
25. august 2021
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Odsherred Kommunes landzonetilladelse til opstilling af 6
Odsherred Kommune meddelte den 20. februar 2020 en landzonetilladelse til opstilling af seks lysmaster på ejendommen A1, 4540 Fårevejle. En nabo indgav klage over denne afgørelse til Planklagenævnet.
Ejendommens Forhold og Kommuneplanen
Ejendommen, matr.nr. F1 på adressen A1, er beliggende i landzone og grænser op til byzone mod nordøst og nordvest. De seks lysmaster, hver 16,5 meter høje og udstyret med otte projektører, er opstillet ved en eksisterende fodboldbane. Afstanden fra V1 (kirken) til den nærmeste lysmast er cirka 340 meter.
Ifølge kommuneplan 2017-2029 for Odsherred Kommune er området udpeget med kulturhistoriske bevaringsværdier (kirkeomgivelser) og geologiske bevaringsværdier. Det grænser desuden op til områder udpeget som større sammenhængende landskab, bevaringsværdigt landskab og uønsket skovrejsningsområde, samt økologiske forbindelser omfattet af Grønt Danmarkskort. Ejendommen er omfattet af kommuneplanramme 11R2, som udlægger området til rekreativt område, herunder fodboldbane. Kommuneplanens retningslinje 4.3.2 om kirkeomgivelser fastslår, at byudvikling, placering af trafik- og tekniske anlæg m.v. ikke må forringe oplevelsen af kirken, medmindre nødvendig byudvikling ikke med rimelighed kan placeres andre steder.
Kommunens Afgørelse og Klagen
Kommunen udstedte en lovliggørende landzonetilladelse til lysmasterne på visse vilkår:
- Lyset må udelukkende være tændt, når banen benyttes.
- Lyset skal være slukket efter kl. 21.15 mandag til torsdag.
- Lyset kan være tændt i alt 10 fredage indtil kl. 21.15 ved afvikling af kampe.
- Lyset kan være tændt i weekender i alt 5 dage om året indtil kl. 18.00.
- Afskærmning skal opsættes i lysarmaturerne for at reducere lysudbredelsen uden for boldbanen.
Klageren anførte, at masterne bør fjernes, da de står der 365 dage om året i et område omfattet af Grønt Danmarkskort, hvor naturen skal beskyttes mod byvækst, vejanlæg og tekniske anlæg. Kommunen bemærkede, at kirkens plateau er 11 meter højere end lysanlægget, og at afstanden på 340 meter fra V1 til nærmeste lysmast betyder, at anlægget ikke vil forringe oplevelsen af kirken.
Generelt om Landzonetilladelser og Lysmaster
Planklagenævnet har kompetence til at behandle sager om landzonetilladelser i henhold til Planloven § 35, stk. 1, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 1. Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt, under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt erhvervslivets muligheder. Ved afgørelser tages der også hensyn til urimelige gener for naboer og præcedensvirkning. Sager om lovliggørelse vurderes som udgangspunkt på samme måde som forudgående ansøgninger.
Begrebet "bebyggelse" i landzonebestemmelserne omfatter faste konstruktioner og anlæg som lysmaster, jf. Byggeloven § 2. Etablering af lysmaster på fodboldbaner kræver derfor landzonetilladelse. Lysanlæg kan medføre gener som blænding, spildlys og lyssmog, hvilket skal inddrages i behandlingen af landzonetilladelser for sådanne anlæg.
Planklagenævnet stadfæstede Odsherred Kommunes afgørelse om at give lovliggørende landzonetilladelse til opstilling af de seks lysmaster. Dette betyder, at kommunens afgørelse forbliver gældende.
Nævnets Vurdering og Begrundelse
Nævnet fandt, at hverken planlægningsmæssige eller landskabelige hensyn talte afgørende imod en tilladelse. Vurderingen byggede på følgende hovedpunkter:
- Arealets Anvendelse: Boldspil anses for en naturlig aktivitet på en fodboldbane, og arealet er i kommuneplanen udlagt til rekreativt område, herunder fodboldbaner.
- Vilkår for Anvendelse: De fastsatte vilkår for lysanlæggets anvendelse, herunder begrænsning af tændingstider og krav om afskærmning, tager højde for eventuel lyspåvirkning af området og nærliggende naboejendomme.
- Kommuneplanens Retningslinjer: Nævnet vurderede, at kommuneplanens generelle retningslinjer for geologiske bevaringsværdier, større sammenhængende landskaber og bevaringsværdigt landskab ikke er til hinder for tilladelsen. Dette skyldes, at der er fastlagt en konkret kommuneplanramme, der muliggør anvendelse til fodboldbaner. En placering ud til det åbne land mod sydøst og sydvest vil ikke medføre en lyspåvirkning, der i sig selv kan begrunde et afslag.
- Kirkeomgivelser: Selvom lysmasterne er placeret i et område udpeget som kirkeomgivelser og sandsynligvis vil kunne ses på længere afstand, herunder fra V1 (kirken), når de er tændt, fandt nævnet, at de stillede vilkår forhindrer en sådan påvirkning af ind- og udsynet til kirken, at det bør føre til et afslag.
Afsluttende Bemærkninger
Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden fem år efter Planklagenævnets afgørelse, eller hvis den ikke har været udnyttet i fem på hinanden følgende år, jf. Planloven § 56, stk. 2. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden seks måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Klagegebyret tilbagebetales ikke, da nævnet ikke gav klageren medhold eller ændrede den påklagede afgørelse, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Lignende afgørelser