Klage over afslag på ansøgning om slagtepræmie for 2019 - manglende information om kontrol og fejlprocent
Dato
18. august 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Landbrugsstøtte
Højdepunkt
Ikke medhold i klage over afgørelse om afslag på ansøgning om slagtepræmie 2019 i
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage fra en landbruger over Landbrugsstyrelsens afslag på ansøgning om slagtepræmie for 2019. Afgørelsen var truffet i henhold til Forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 31, stk. 2, 3. afsnit, og Landbrugsstøtteloven § 22 b, stk. 1.
Baggrund for sagen
Landbrugsstyrelsen foretog den 1. maj 2019 en kontrol på klagers bedrift. Ifølge klager var hovedformålet med kontrollen, som angivet i retssikkerhedsbrevet og kvitteringsbrevet af 2. maj 2019, primært mærkning og registrering af kvæg. Klager anførte, at det ikke fremgik, at kontrollen også omfattede slagtepræmieordningen. Kvitteringsbrevet af 2. maj 2019 havde ikke afkrydset feltet for "Slagtepræmie, kvier, tyre og stude", selvom et bilag til brevet nævnte fejl på potentielt støtteberettigede dyr.
Landbrugsstyrelsens afgørelse
Landbrugsstyrelsen afslog klagers ansøgning om slagtepræmie for 2019 den 31. marts 2020. Styrelsen konstaterede fejl ved fire ud af otte ansøgte dyr, hvilket resulterede i en fejlprocent på 66,67 % i forhold til de seks fastslåede præmieberettigede dyr. Styrelsen henviste til Forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 31, stk. 3, og begrundede afslaget med, at en fejlprocent over 50 % medfører afslag. Desuden blev klager pålagt en yderligere sanktion. Det er en betingelse for slagtepræmie, at dyrene er korrekt mærket med øremærker og registreret i CHR, jf. Bekendtgørelse om slagtepræmie for kvier, tyre og stude § 15 og Bekendtgørelse om mærkning, registrering og flytning af kvæg, svin, får eller geder § 25, stk. 2. Dyr uden mindst ét øremærke eller ukorrekt registreret er ikke præmieberettigede, jf. Forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 30, stk. 4, og artikel 31. Styrelsen bemærkede, at Fødevarestyrelsen administrerer kravene til mærkning og registrering, jf. Bekendtgørelse om mærkning, registrering og flytning af kvæg, svin, får eller geder § 2.
Klagers anbringender
Klager anførte, at Landbrugsstyrelsen ikke kunne sanktionere, da kontrollens fulde omfang ikke var oplyst. Klager henviste til, at styrelsen havde erkendt denne fejl, men alligevel fastholdt sanktionen uden hjemmel. Klager bestred også antallet af dyr med øremærkefejl (10 i stedet for 12) og dermed den beregnede fejlprocent. Klager påpegede desuden flere sagsbehandlingsfejl, hvoraf den væsentligste var manglende rettidig oplysning om kontrolbestemmelserne.
Miljø- og Fødevareklagenævnet gav ikke medhold i klagen over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 31. marts 2020 om afslag på ansøgning om slagtepræmie 2019.
Nævnets prøvelse
Nævnet begrænsede sin prøvelse til to hovedforhold, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1:
- Afgørelsens overensstemmelse med forvaltningslovens begrundelseskrav.
- Det lovlige omfang af Landbrugsstyrelsens kontrol den 1. maj 2019.
Nævnet havde ikke kompetence til at behandle spørgsmålet om krydsoverensstemmelse, da dette ikke var omfattet af den påklagede afgørelse.
Begrundelseskrav
Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at Landbrugsstyrelsens afgørelse af 31. marts 2020 ikke opfyldte Forvaltningslovens § 22 og Forvaltningslovens § 24, stk. 1, 2. pkt. om begrundelse. Styrelsen havde ikke tilstrækkeligt redegjort for de hovedhensyn, der lå bag skønsudøvelsen, især i forhold til den præcise beregning af støttenedsættelsen. Nævnet bemærkede, at klager skal kunne følge beregningerne direkte i afgørelsen. Dog vurderede nævnet, at begrundelsesmanglen ikke var konkret væsentlig for sagen, og at afgørelsens resultat ikke var påvirket heraf.
Kontrollens omfang
Nævnet fandt, at Landbrugsstyrelsens kontrol af 1. maj 2019 lovligt kunne omfatte kontrol af slagtepræmieordningen, selv uden forudgående specifik information til klager. Hjemlen til kontrollen findes i Landbrugsstøtteloven § 4, stk. 2. Nævnet vurderede, at reglerne om nedsættelse af slagtepræmie kan finde anvendelse som følge af en mærknings- og registreringskontrol af kvæg. En overtrædelse af mærkning og registrering vil automatisk medføre en overtrædelse af reglerne om slagtepræmie, jf. Forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 31, stk. 1. Nævnet lagde til grund, at styrelsen konstaterede overtrædelser af mærknings- og registreringsreglerne. Det blev vurderet, at det ikke ville have medført en praktisk forskel for klager, hvis Landbrugsstyrelsen havde orienteret om, at kontrollen også omfattede slagtepræmieordningen, da de faktiske forhold var de samme. Derfor fandt nævnet, at klager ikke var berettiget til slagtepræmie for 2019, jf. Forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 31, stk. 2, 3. afsnit.
Lignende afgørelser