Afslag på anmodning om genoptagelse af sag om miljøgodkendelse til udvidelse af en minkfarm
Dato
8. juni 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Husdyrbrugloven
Højdepunkt
Afslag på anmodning om genoptagelse af sag om miljøgodkendelse til udvidelse af en
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) traf den 11. maj 2020 afgørelse om at ophæve Lemvig Kommunes miljøgodkendelse af 11. april 2019 til udvidelse af en minkfarm. Ophævelsen trådte i kraft seks måneder efter nævnets afgørelse, og sagen blev hjemvist til fornyet behandling. Indtil en ny afgørelse foreligger, må minkhallerne 37-44 ikke inddrages i produktionen, og det samlede dyrehold må ikke overstige 4.263 årstæver.
Anmodning om genoptagelse
Husdyrbrugets ejer anmodede MFKN om at genoptage klagesagen med henblik på at ændre ikrafttrædelsesfristen for ophævelsen til et år. Begrundelsen var, at en øjeblikkelig nedbringelse af dyreholdet ville medføre et uforholdsmæssigt stort tab, da minkene skulle slagtes eller flyttes uden for den sædvanlige drift. Ejeren argumenterede for, at en 12-måneders frist ville muliggøre en tilpasning af produktionen og give tid til en ny miljøgodkendelse.
Baggrund for nævnets oprindelige afgørelse
Lemvig Kommune havde den 11. april 2019 meddelt miljøgodkendelse til udvidelse af minkproduktionen fra 3.088 til 4.996 årstæver efter Husdyrbruglovens § 11. MFKN fandt imidlertid, at et nærliggende moseområde, der indeholder overgangsfattigkær, hængesæk og overgangsrigkær, ville blive væsentligt påvirket af ammoniakdeposition fra den ansøgte drift. Den samlede ammoniakdeposition overskred den øvre tålegrænse for disse naturtyper. Nævnet konkluderede derfor, at der ikke var hjemmel til at meddele godkendelse til den ansøgte produktion på 4.996 årstæver i henhold til Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug § 11, stk. 1 og Husdyrbruglovens § 19.
Nævnet bemærkede, at moseområdet allerede havde været udsat for ammoniakpåvirkning fra husdyrbruget siden 2012, og at nævnet tidligere i 2015 og 2018 også havde fundet, at der ikke var hjemmel til godkendelse af den ansøgte produktion. På baggrund heraf blev ophævelsen af godkendelsen fastsat til seks måneder fra afgørelsesdatoen, og dyreholdet blev begrænset til 4.263 årstæver.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afslog anmodningen om at genoptage behandlingen af klagesagen.
Begrundelse for afslag
Nævnet fandt, at der med anmodningen om genoptagelse ikke var påvist nye faktiske oplysninger af væsentlig betydning for sagens resultat, ej heller at der var begået fejl ved sagens behandling, eller at der var fremkommet nye retlige forhold, der kunne begrunde en genoptagelse. Nævnet lagde vægt på, at der ikke var fremkommet nye oplysninger vedrørende ammoniakdepositionen til moseområdet, og at anmodningen omhandlede forhold, der allerede var indgået i nævnets overvejelser.
Nævnet bemærkede, at en klage over en godkendelse efter Husdyrbruglovens § 11 ikke har opsættende virkning, medmindre nævnet bestemmer andet, jf. Husdyrbruglovens § 81, stk. 1. En eventuel udnyttelse af en påklaget miljøgodkendelse, inden nævnets afgørelse foreligger, sker på ansøgers egen regning og risiko, jf. Husdyrbruglovens § 81, stk. 2. Nævnet henviste desuden til sin tidligere afgørelse af 18. april 2018, hvor Lemvig Kommunes miljøgodkendelse til samme minkproduktion også blev ophævet med seks måneders virkning.
Gebyr
Som følge af afgørelsen tilbagebetales det indbetalte klagegebyr ikke, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden seks måneder, jf. Husdyrbruglovens § 90.
Lignende afgørelser