Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende manglende renholdelse af isterningemaskine
Dato
14. maj 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Stadfæstelse af indskærpelse i sag om rengøring af udstyr i Aarhus Kommune Miljø
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Fødevarestyrelsens indskærpelse vedrørende manglende renholdelse af en isterningemaskine i en fødevarevirksomhed. Sagen omhandlede, hvorvidt Fødevarestyrelsens sanktion var proportional og i overensstemmelse med lighedsprincippet.
Baggrund for indskærpelsen
Fødevarestyrelsen konstaterede under et kontrolbesøg den 5. februar 2020, at isterningemaskinens lameller og plade, som kom i berøring med isterningerne, havde sorte belægninger, der smittede af ved aftørring. Dette førte til en mundtlig indskærpelse om, at alt udstyr i berøring med fødevarer skal holdes rent og om nødvendigt desinficeres. Indskærpelsen medførte et gebyrbelagt, opfølgende kontrolbesøg.
Virksomhedens klage
Virksomheden påklagede indskærpelsen den 6. februar 2020 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klager anførte, at forholdet burde falde under bagatelgrænsen, og at Fødevarestyrelsen burde have vejledt i stedet for at sanktionere. Virksomheden henviste til ugentlig rengøring af maskinen, tidligere kontrolbesøg uden anmærkninger (senest en måned før), maskinens alder (under et år) og årlig service. Desuden argumenterede klager for, at Fødevarestyrelsen ikke havde handlet i overensstemmelse med proportionalitets- og lighedsprincippet, idet styrelsen i lignende sager havde vurderet forhold som bagatelagtige.
Fødevarestyrelsens bemærkninger
Fødevarestyrelsen fastholdt, at indskærpelsen var korrekt og proportional. Styrelsen henviste til Hygiejneforordningen artikel 4, stk. 2, jf. bilag II, kap. V, pkt. 1, litra a, som kræver, at udstyr til enhver tid skal være renholdt. Styrelsen vurderede, at belægningerne ikke kunne være opstået fra den ene dag til den anden, men havde ansamlet sig over længere tid, og at omfanget og karakteren af belægningerne ikke var bagatelagtige. Fødevarestyrelsen understregede, at kontrolbesøg er et øjebliksbillede, og at tidligere rene kontroller eller rengøringsplaner ikke fritager for sanktion, hvis der konstateres overtrædelser. En indskærpelse blev anset for den mildeste sanktion i sådanne tilfælde.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 5. februar 2020. Nævnet fandt, at virksomheden ikke havde overholdt Hygiejneforordningen artikel 4, stk. 2, jf. bilag II, kap. V, pkt. 1, litra a, som foreskriver, at redskaber og udstyr i berøring med fødevarer skal holdes rene og om nødvendigt desinficeres med en hyppighed, der undgår kontaminering.
Nævnets vurdering af hygiejneforholdene
Nævnet lagde vægt på Fødevarestyrelsens fotodokumentation, der viste sorte, fugtige belægninger af betydeligt omfang på isterningemaskinens plade og lameller, som smittede af. Nævnet støttede Fødevarestyrelsens faglige vurdering af, at belægningerne ikke kunne være opstået på kort tid, men havde ansamlet sig over længere tid. Dette indikerede, at maskinen ikke var tilstrækkeligt renholdt på kontroltidspunktet.
Proportionalitet og lighedsprincip
Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at der ikke var tale om en bagatelagtig overtrædelse, henset til belægningernes omfang og karakter. Nævnet fandt, at indskærpelsen var den mildeste sanktion og dermed ikke mere indgribende end nødvendigt. Vedrørende lighedsprincippet bemærkede nævnet, at hver kontrolbesøg kræver en konkret vurdering af rengøringsforholdene. Forskellige vurderinger i lignende sager afspejler konkrete omstændigheder på kontroltidspunktet og strider derfor ikke mod lighedsprincippet. Nævnet understregede, at det er forholdene på kontroltidspunktet, der er afgørende for sanktionen, og at efterfølgende opretning eller tidligere overholdelse ikke ændrer på den konstaterede overtrædelse.
Endelig afgørelse
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne i henhold til Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8 og er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.
Lignende afgørelser