Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende manglende dokumentation af egenkontrol

Dato

22. april 2020

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Fødevarer

Højdepunkt

Stadfæstelse af indskærpelse i sag om egenkontrol i Esbjerg Kommune Miljø- og Fødevareklagenævnet

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Fødevarestyrelsens indskærpelse af 9. januar 2020, der pålagde en virksomhed at dokumentere egenkontrollens gennemførelse og resultater. Indskærpelsen blev givet, da virksomheden ikke havde dokumenteret kontrollen af kritiske kontrolpunkter for december 2019, hvilket var et krav ifølge virksomhedens egenkontrolprogram.

Virksomheden påklagede indskærpelsen den 18. januar 2020 og anførte, at manglende registrering skyldtes computer- og internetproblemer. Klager mente, at overtrædelsen var bagatelagtig, da udførelsen af egenkontrollen var dokumenteret, dog først den 30. december 2020. Virksomheden påpegede desuden formelle fejl i kontrolrapporten og klagede over den tilsynsførende.

Fødevarestyrelsens bemærkninger

Fødevarestyrelsen fastholdt, at indskærpelsen var givet i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne artikel 5, stk. 2, litra g. Styrelsen bemærkede, at selv ved IT-svigt kunne dokumentation have været udført manuelt, da håndskrevne notater accepteres. Styrelsen understregede, at de altid skal reagere på overtrædelser af fødevarelovgivningen, og at en indskærpelse er den mildeste sanktion. Det blev også oplyst, at virksomheden tidligere, den 23. juli 2019, havde modtaget en lignende indskærpelse for manglende dokumentation af egenkontrol.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Fødevarestyrelsens indskærpelse af 9. januar 2020 om, at virksomheden skal dokumentere egenkontrollens gennemførelse og resultater. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Nævnet har ikke kompetence til at behandle klagen over den tilsynsførende, da dette ikke er en afgørelse efter Fødevareloven § 58 a, stk. 1.

Nævnets vurdering af egenkontrol

Nævnet fandt, at virksomheden ikke havde overholdt Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne artikel 5, stk. 2, litra g, som kræver, at fødevarevirksomhedsledere skal indføre, iværksætte og følge procedurer baseret på HACCP-principperne, herunder udfærdigelse af dokumenter og føring af registre. Det blev lagt vægt på, at virksomheden ikke havde dokumenteret kontrollen af de kritiske kontrolpunkter for december 2019, som krævet månedligt i egenkontrolprogrammet.

IT-svigt og formelle fejl

Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at IT-svigt ikke er en undskyldende omstændighed, der fritager virksomheden fra forpligtelsen til at dokumentere egenkontrollen. Nævnet henviste til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne artikel 5, stk. 1, der fastslår fødevarevirksomhedslederens ansvar for at følge egenkontrolprogrammet. Virksomheden havde mulighed for at dokumentere på anden vis. Nævnet bemærkede desuden, at eventuelle formelle mangler ved kontrolrapporten ikke kan medføre indskærpelsens bortfald, da indskærpelsen blev givet mundtligt under kontrolbesøget.

Overtrædelsens karakter

Nævnet vurderede, at der ikke var tale om en bagatelagtig overtrædelse, da der er tale om et regelsæt, der ikke overlader skøn til, hvorvidt reglerne er overtrådt. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser