Energiklagenævnets afgørelse om E.ON Danmarks A/S' indrapporteringspligt til Gasprisguiden
Dato
31. maj 2022
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NaturgasforsyningVarmeforsyning
Højdepunkt
Energiklagenævnets afgørelse i sag om E.ON Danmarks A/S´ indrapporteringspligt til
Lovreferencer
Energiklagenævnet modtog en klage fra E.ON Danmark A/S (herefter klager) vedrørende Forsyningstilsynets påbud om indrapporteringspligt til Gasprisguiden. Sagen omhandlede, hvorvidt Forsyningstilsynet med rette havde påbudt klager at indrapportere selskabets priser til Gasprisguiden, en gratis tjeneste der sammenligner naturgaspriser, og som alle gasleverandører er forpligtet til at indberette til ifølge Bekendtgørelse om naturgasselskabernes offentliggørelse af priser, tariffer, rabatter og vilkår.
Sagens Forløb og Forsyningstilsynets Afgørelse
Forsyningstilsynet havde oprindeligt pålagt klager et gebyr for manglende indrapportering i september 2018. Klager anmodede om genoptagelse, idet de ikke mente at være omfattet af indrapporteringspligten. Efter en gennemgang af klagers kundekontrakter og en vejledende udtalelse fastholdt Forsyningstilsynet i januar 2020 påbuddet om indrapportering.
Forsyningstilsynet begrundede påbuddet med Bekendtgørelse om naturgasselskabernes offentliggørelse af priser, tariffer, rabatter og vilkår § 2, stk. 1 og 2, Bekendtgørelse om naturgasselskabernes offentliggørelse af priser, tariffer, rabatter og vilkår § 3, stk. 3, og Bekendtgørelse om naturgasselskabernes offentliggørelse af priser, tariffer, rabatter og vilkår § 4. Tilsynet lagde vægt på, at indrapportering af produkter til prissammenligningsportaler øger konkurrencen og gennemsigtigheden på markedet, hvilket er i tråd med Naturgasforsyningsloven § 42 a, stk. 4. De vurderede, at naturgasleverandører var omfattet af reglerne, jf. Naturgasforsyningsloven § 6, stk. 1, nr. 6 og 16. Selvom klagers kontrakter forhandles individuelt, mente Forsyningstilsynet, at de fire naturgasprodukter, der blev udbudt på klagers hjemmeside (Fastpris Gas, Spotpris Gas, Pulje gas, Etage Fix Gas), dannede baggrund for de individuelle kontrakter og dermed var at betragte som standardprodukter, der skulle indrapporteres.
Klagers Anbringender
Klager anførte, at begrebet "standardpriser" i offentliggørelsesbekendtgørelsen måtte forstås som listepriser, der ikke er underkastet individuel forhandling. Da E.ON kun havde individuelt forhandlede priser i sin produktportefølje, mente de ikke at være omfattet af indrapporteringspligten. Klager fremhævede desuden, at deres tilstedeværelse på markedet var koncentreret om få erhvervskunder med meget stort gasforbrug, som ikke anvendte Gasprisguiden. De oplyste også, at de ultimo 2019 havde bremset deres tilstedeværelse i gasmarkedet, ikke markedsførte sig og ikke tog nye kunder ind. Klager argumenterede for, at omkostningerne ved indrapportering ville være uforholdsmæssige, og at der ikke var nogen offentlig interesse i påbuddet under disse omstændigheder.
Forsyningstilsynets Reaktion på Nye Oplysninger
Under sagens behandling i Energiklagenævnet meddelte Forsyningstilsynet, at de ville genoptage sagen på baggrund af de nye oplysninger fra klager om, at virksomheden havde bremset sin tilstedeværelse i gasmarkedet og ikke tog nye kunder ind. Disse oplysninger havde Forsyningstilsynet ikke tidligere haft mulighed for at forholde sig til, og de kunne ikke afvise, at de ville have haft betydning for sagens udfald. Forsyningstilsynet indstillede derfor til Energiklagenævnet, at afgørelsen skulle ophæves og sagen hjemvises til fornyet behandling.
Energiklagenævnet ophævede Forsyningstilsynets afgørelse af 13. januar 2020 og hjemviste sagen til fornyet behandling i Forsyningstilsynet.
Begrundelse for Afgørelsen
Nævnet fandt, at Forsyningstilsynets afgørelse var truffet på et ufuldstændigt grundlag. Dette skyldtes, at klager i forbindelse med klagen til Energiklagenævnet var fremkommet med nye oplysninger om, at virksomheden ultimo 2019 havde bremset sin tilstedeværelse i gasmarkedet, ikke markedsførte sig og ikke tog nye kunder ind. Disse oplysninger havde Forsyningstilsynet ikke kunnet tage i betragtning ved den oprindelige afgørelse.
Energiklagenævnet vurderede, at Forsyningstilsynet som førsteinstans skulle foretage en fornyet behandling af sagen, hvor tilsynet træffer en ny afgørelse under inddragelse af de nye oplysninger. Afgørelsen blev truffet i henhold til Naturgasforsyningsloven § 51. På grund af hjemvisningen fandt nævnet ikke anledning til at behandle klagers anmodning om opsættende virkning.
Lignende afgørelser