Landsskatteretten: Eksportgodtgørelse – Registreringsklar stand – Synsrapport – Gebyr for genfremstilling
Dato
5. juni 2024
Hoved Emner
Registreringsafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Eksportgodtgørelse, Registreringsafgift, Registreringsklar stand, Synsrapport, Motorstyrelsen, Færdselsstyrelsen, Gebyr, Køretøjseksport
Sagen omhandlede et selskabs anmodning om udbetaling af eksportgodtgørelse for et brugt køretøj, en Nissan Murano. Motorstyrelsen havde afvist anmodningen med henvisning til, at køretøjet ikke var i registreringsklar stand, jf. Registreringsafgiftsloven § 7 b, stk. 4, nr. 4. Selskabet klagede over denne afgørelse samt over opkrævningen af et gebyr på 1.950 kr. for en fornyet fremstilling af køretøjet.
Selskabet, der driver virksomhed med eksport af brugte køretøjer, havde oprindeligt anført køretøjet på sin månedsangivelse den 16. december 2019. Efter en indledende kontrol, hvor køretøjet ikke blev vurderet i registreringsklar stand, afviste Motorstyrelsen anmodningen. Selskabet anmodede herefter om en ny besigtigelse den 20. februar 2020, hvor køretøjet blev synet og toldsynet i registreringsklar stand den 26. februar 2020. Ved den efterfølgende fremvisning for Motorstyrelsen den 27. februar 2020 blev køretøjet dog igen vurderet til ikke at være i registreringsklar stand, idet reparationen af bærekuglerne angiveligt var ukorrekt.
Selskabet argumenterede for, at køretøjet var i registreringsklar stand på anmeldelsestidspunktet, dokumenteret ved en gyldig synsrapport fra en autoriseret synshal. Selskabet bestred Motorstyrelsens og Færdselsstyrelsens kontrolresultat, idet der manglede skriftlig dokumentation for de påviste fejl, og Færdselsstyrelsen senere selv erkendte, at de ikke med sikkerhed kunne fastslå, at fejlene var til stede ved det oprindelige toldsyn. Selskabet anførte desuden, at Motorstyrelsen ikke havde hjemmel til at foretage en faglig vurdering af køretøjets stand, da denne kompetence alene tilkom synsvirksomhederne under tilsyn af Færdselsstyrelsen. Endvidere mente selskabet, at gebyret på 1.950 kr. var opkrævet uden lovhjemmel, da den oprindelige anmodning var indgivet før gebyrets ikrafttræden den 1. januar 2020.
Motorstyrelsen fastholdt sin afgørelse og anførte, at køretøjet skulle være i registreringsklar stand på udførselstidspunktet. De henviste til, at Færdselsstyrelsen havde konstateret, at køretøjet ikke var i registreringsklar stand ved besigtigelserne. Motorstyrelsen mente, at deres kontrol var hjemlet i Registreringsafgiftsloven § 25, stk. 1 af afgiftsmæssige grunde, og at Færdselsstyrelsen kunne bistå i henhold til officialprincippet. Vedrørende gebyret anså Motorstyrelsen selskabets anmodning af 20. februar 2020 som en ny anmodning, der faldt ind under den nye gebyrbestemmelse i Registreringsafgiftsloven § 7 c, stk. 6.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten ændrede Motorstyrelsens afgørelse og fandt, at der ikke var grundlag for at afvise selskabets anmodning om udbetaling af eksportgodtgørelse. Dette skyldtes, at køretøjet var i registreringsklar stand i henhold til Registreringsafgiftsloven § 7 b, stk. 4, nr. 4 og Registreringsafgiftsloven § 7 c, stk. 1.
Landsskatteretten bemærkede indledningsvist, at Motorstyrelsens afgørelse af 22. februar 2020 ikke var påklaget. Den påklagede afgørelse af 24. marts 2020 blev truffet på baggrund af selskabets anmodning om genfremstilling af køretøjet den 20. februar 2020. Retten anså denne anmodning som en ny anmodning om udbetaling af eksportgodtgørelse i henhold til Registreringsafgiftsloven § 7 c, stk. 1.
Vurdering af køretøjets stand
Landsskatteretten lagde til grund, at selskabet havde bevisbyrden for, at køretøjet var i registreringsklar stand. Efter en konkret vurdering fandt retten, at selskabet havde dokumenteret dette gennem den fremlagte synsrapport af 26. februar 2020, som bekræftede, at køretøjet var i registreringsklar stand. Retten fandt, at det passerede under Motorstyrelsens kontrol af køretøjet den 27. februar 2020 ikke kunne føre til et andet resultat, da det var uklart, hvilken myndighed der udførte kontrollen, og hvad det præcise resultat af denne kontrol var.
Betingelserne for udbetaling af eksportgodtgørelse blev derfor anset for opfyldt, forudsat at køretøjet var værdifastsat på anmodningstidspunktet den 20. februar 2020 og dokumenteret udført af landet.
Vurdering af gebyropkrævning
Vedrørende gebyret på 1.950 kr. for fremvisningen af køretøjet den 27. februar 2020, fandt Landsskatteretten, at Motorstyrelsen med rette havde anset selskabets anmodning om genfremvisning som en ny anmodning om godtgørelse af afgiften, jf. Registreringsafgiftsloven § 7 c, stk. 1.
Da selskabets anmodning om godtgørelse af afgiften skete den 20. februar 2020, og det klart fremgik af forarbejderne til Registreringsafgiftsloven § 7 c, stk. 6 (indsat ved lov nr. 1126 af 19. november 2020 med virkning fra 1. januar 2020), at gebyret også skulle betales af selvanmeldere, fandt Landsskatteretten, at Motorstyrelsen med rette havde opkrævet gebyret. Retten bemærkede desuden, at Skatteministeren ikke havde udnyttet hjemlen i Registreringsafgiftsloven § 7 c, stk. 7 til at fastsætte nærmere regler for gebyrets tilbagebetaling, hvorfor selskabet ikke havde krav på at få gebyret tilbagebetalt.
Lignende afgørelser