Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende sundhedsanprisninger på fødevareprodukt
Dato
26. februar 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Stadfæstelse af indskærpelse i sag om sundhedsanprisninger i Greve Kommune Miljø
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Fødevarestyrelsens indskærpelse vedrørende anvendelse af sundhedsanprisninger. Sagen omhandler et produkt, der var anprist med "Cikorieinulin understøtter en sund tarmfunktion ved at normalisere afføringsfrekvensen".
Fødevarestyrelsens indskærpelse
Fødevarestyrelsen konstaterede under et kontrolbesøg den 18. december 2019, at klagers produkt indeholdt 6 g cikorieinulin, mens den godkendte anprisning "Cikorieinulin bidrager til normal tarmfunktion via hyppigere afføring" kræver et dagligt indtag på 12 g. Styrelsen indskærpede mundtligt, at det ikke er tilladt at anvende andre sundhedsanprisninger end dem, der er godkendte og overholder kriterierne for anvendelse. Indskærpelsen medførte et gebyrbelagt, opfølgende kontrolbesøg.
Klagerens argumenter
Klager påklagede indskærpelsen den 19. december 2019 og anførte, at kriteriet for anvendelse af sundhedsanprisningen ikke indeholder et portions- eller mængdekrav. Klager henviste til, at produktets etiket oplyser, at den gavnlige effekt opnås ved indtag af to flasker dagligt (12 g). Klager argumenterede desuden, at hverken EFSA eller Kommissionen har betinget godkendelsen med, at de 12 g cikorieinulin skal indtages i én daglig portion, og at Anprisningsforordningens artikel 5, stk. 1, litra d tillader, at den betydelige mængde af det anpriste stof er indeholdt i den mængde af produktet, som med rimelighed kan antages at blive indtaget. Klager sammenlignede med en anprisning af lactitol, hvor et krav om enkelt daglig dosis var eksplicit angivet, og henviste til Fødevarestyrelsens egen vejledning.
Fødevarestyrelsens bemærkninger
Fødevarestyrelsen fastholdt, at selve produktet/den enkelte fødevare skal indeholde den mængde, der er påkrævet for den anpriste virkning (12 g cikorieinulin). Styrelsen argumenterede, at muligheden for at henvise til andre kilder for at opnå den anpriste effekt ikke fremgår af betingelserne for anvendelse af anprisningen. Styrelsen underbyggede sin fortolkning med eksempler på andre anprisninger, hvor det enten er eksplicit angivet, at effekten kan opnås fra flere kilder, eller hvor hele mængden skal komme fra den anpriste fødevare.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 18. december 2019.
Nævnets vurdering
Nævnet fandt, at klager ikke havde overholdt Anprisningsforordningens artikel 10, stk. 1, som forbyder anvendelse af sundhedsanprisninger, medmindre de opfylder generelle og særlige krav samt er godkendt og medtaget på lister over tilladte anprisninger. Nævnet lagde til grund, at produktet indeholdt 6 g cikorieinulin pr. flaske, mens anvendelsesbetingelserne for den godkendte sundhedsanprisning kræver et dagligt indtag på mindst 12 g cikorieinulin.
Nævnet vurderede, at betingelserne for anvendelse af den godkendte sundhedsanprisning om cikorieinulin forudsætter, at de 12 g cikorieinulin skal være indeholdt i den anpriste fødevare. Denne vurdering blev støttet af anvendelsesbetingelsernes ordlyd og en sammenligning med anvendelsesbetingelser for andre anprisninger, hvor det eksplicit fremgår, hvis effekten kan opnås ved indtag af fødevaren i kombination med andre fødevarer.
Nævnet fastslog, at det er ordlyden af de specifikke anvendelsesbetingelser, og ikke indholdet af de underliggende videnskabelige undersøgelser, der afgør, om der kan stilles krav til en bestemt portionsstørrelse. Det er nævnets opfattelse, at det er den anpriste fødevare, der skal indeholde den mængde af stoffet, der giver den anpriste effekt, når andet ikke er angivet i anvendelsesbetingelserne.
Nævnet bemærkede endvidere, at det ikke er tilstrækkeligt, at sundhedsanprisningen overholder betingelsen i Anprisningsforordningens artikel 5, stk. 1, litra d, med henvisning til, at forbrugerne med rimelighed kan antages at kunne indtage to flasker af produktet for at opnå de påkrævede 12 g cikorieinulin. Dette skyldes, at de specifikke betingelser for anvendelse, som er angivet ud for anprisningerne på listerne, også skal overholdes.
Samlet set vurderede Miljø- og Fødevareklagenævnet, at betingelserne for anvendelse af den godkendte sundhedsanprisning om cikorieinulin ikke var overholdt, da produktet kun indeholdt 6 g cikorieinulin pr. flaske, og der ikke var mulighed for at supplere indtaget med cikorieinulin fra andre fødevarer for at opnå den anpriste effekt. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser