Krav om betaling for ubestilte blade afvist på grund af manglende bevis for aftale
Dato
31. december 2000
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Abonnement-, service- og tjenesteydelser
Højdepunkt
Modtagelse af blade der ikke var bestilt Den erhvervsdrivende havde bevisbyrden for
En forbruger modtog over en periode fem blade, som vedkommende ikke havde bestilt. Forbrugeren antog, at der var tale om reklamemateriale, og kasserede de første fire blade. Det femte blad blev returneret til den erhvervsdrivende med posten.
Betalingskrav og påstand om abonnement
Efterfølgende modtog forbrugeren en regning for de fire kasserede blade. Den erhvervsdrivende meddelte, at returneringen af det femte blad blev betragtet som en opsigelse af et eksisterende abonnement. Virksomheden hævdede, at aftalen var indgået på baggrund af en kupon, som forbrugeren skulle have indsendt.
Forbrugeren afviste at have indgået en abonnementsaftale, hverken skriftligt eller mundtligt. På trods af gentagne opfordringer under sagens behandling fremlagde den erhvervsdrivende aldrig dokumentation for den påståede kupon.
Forbrugerklagenævnet fastslog, at det påhviler den erhvervsdrivende at bevise, at der er indgået en gyldig aftale om et abonnement. Bevisbyrden for kontraktens eksistens ligger således hos virksomheden.
Da den erhvervsdrivende ikke kunne fremlægge den kupon eller anden form for dokumentation, der skulle bevise aftaleindgåelsen, fandt nævnet, at virksomheden ikke havde løftet sin bevisbyrde. Der var derfor ikke tilstrækkeligt grundlag for at fastslå, at der bestod et abonnementsforhold eller en anden form for fast kontrakt mellem parterne.
På denne baggrund blev forbrugeren fritaget for at betale for de fire fremsendte blade.
Lignende afgørelser