Command Palette

Search for a command to run...

Principiel afgørelse om fradrag for fratrædelsesgodtgørelse, 6. ferieuge og søgnehelligdage i ressourceforløbsydelse

Dato

4. maj 2022

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Aktivloven

Emner

Søgnehelligdage, Ressourceforløbsydelse, Fradrag, 6. ferieuge/feriefridage/særlige feriedage, Fratrædelsesgodtgørelse, Fritvalgsordning

Tre borgere, alle i jobafklaringsforløb og modtagere af ressourceforløbsydelse, klagede over X Kommunes afgørelser om fradrag i deres ydelser. Sagerne omhandlede fradrag for forskellige udbetalinger i forbindelse med ansættelsesophør: fratrædelsesgodtgørelse, udbetaling for 6. ferieuge/feriefridage/særlige feriedage og søgnehelligdage.

I den første sag modtog borgeren fratrædelsesgodtgørelse og udbetaling for 6. ferieuge. Kommunen foretog fradrag i en senere måned end udbetalingsmåneden. I den anden sag modtog borgeren en ekstraordinær godtgørelse og overenskomstmæssig fratrædelsesgodtgørelse, hvor kommunen også foretog fradrag i en forkert måned. Den tredje sag involverede fratrædelsesgodtgørelse og udbetaling for søgnehelligdage, hvor kommunen ligeledes havde foretaget fradrag.

Fælles for sagerne var spørgsmålet om, hvorvidt disse udbetalinger skulle betragtes som formue eller indtægt, og hvordan eventuelle fradrag skulle beregnes og placeres tidsmæssigt i forhold til modtagelsen af ressourceforløbsydelse. Kommunernes afgørelser manglede ofte tilstrækkelig begrundelse og oplysning om udbetalingernes karakter og den periode, de dækkede.

Ankestyrelsen hjemviste alle tre sager til fornyet behandling i kommunen, da sagerne enten var utilstrækkeligt oplyst eller kommunens afgørelser var fejlbehæftede.

Principielle vurderinger

Ankestyrelsen fastslog følgende principielle retningslinjer for fradrag i ressourceforløbsydelse:

  • Fratrædelsesgodtgørelse:

    • Hvis godtgørelsen udbetales på baggrund af anciennitet eller som kompensation for ikke-økonomisk skade, betragtes den som formue og skal ikke fradrages i ressourceforløbsydelsen.
    • Hvis godtgørelsen har karakter af lønkompensation eller godtgørelse for mistet indtægt, betragtes den som lønindtægt og skal fradrages efter den lempeligere fradragsregel på 30/55 pct.
    • Kommunen skal i hver sag indhente tilstrækkelige oplysninger til at fastslå godtgørelsens karakter.
  • 6. ferieuge og søgnehelligdage:

    • Disse udbetalinger betragtes som lønindtægt og skal fradrages efter 30/55 pct.-reglen.
    • Kun den forholdsmæssige del af udbetalingen, der vedrører perioden efter borgeren er begyndt i jobafklaringsforløb, skal fradrages. Kommunen skal indhente oplysninger om, hvilken periode udbetalingerne dækker.
  • Tidspunkt for fradrag og tilbagebetaling:

    • Fradrag for indtægter skal ske i den måned, hvor indtægten kommer til udbetaling Aktivloven § 69j, stk. 11.
    • Der er ikke hjemmel til at fradrage en indtægt i en senere måned end udbetalingsmåneden. Hvis kommunen har foretaget fradrag i en forkert måned, skal den efterbetale ydelsen for den måned og derefter vurdere, om betingelserne for at kræve tilbagebetaling af ressourceforløbsydelsen for den korrekte udbetalingsmåned er opfyldt Aktivloven § 69j, stk. 12.

Kommunens ansvar

Ankestyrelsen kritiserede kommunernes mangelfulde begrundelser og understregede kommunens ansvar for at oplyse sagerne tilstrækkeligt Aktivloven § 69s. Kommunen skal sikre, at beregninger er gennemskuelige og forståelige for borgeren.

Lignende afgørelser