Stadfæstelse af afslag på dispensation til etablering af en bådebro i Thorsø i Silkeborg
Dato
14. september 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - beskyttelseslinier
Højdepunkt
Stadfæstelse af afslag på dispensation til etablering af en bådebro i Thorsø i Silkeborg
Lovreferencer
Sagen omhandler en ansøgning om dispensation fra naturbeskyttelsesloven til etablering af en bådebro i Thorsø, Silkeborg. Ansøgningen blev indsendt af en grundejerforening, der ønskede at opføre en 1x6 meter stor bådebro i imprægneret træ på stolper, der skulle spunses ned i søbunden. Bådebroen skulle placeres ud for et fællesareal i et sommerhusområde, umiddelbart vest for et eksisterende badested og med ca. 10-15 meters afstand til nærmeste bro.
Thorsø er en middelstor, naturlig sø på ca. 60 ha, der er registreret som beskyttet i Danmarks Miljøportal. Den sydlige og vestlige del af søen er en del af Natura 2000-område nr. 57, Silkeborgskovene, som er et habitatområde. Området er udpeget for at beskytte arter som odder, damflagermus og stor vandsalamander. Søens økologiske tilstand vurderes som høj, og odderen er vidt udbredt i området.
Silkeborg Kommunes Afslag
Silkeborg Kommune meddelte afslag på dispensation den 25. november 2019. Kommunen henviste til, at etablering af bådebroer kræver dispensation efter Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 2 og tilladelse efter Vandløbsloven § 48 samt Bekendtgørelse om vandløbsregulering og -restaurering § 10. Kommunen lagde vægt på, at der allerede er ca. 60 broer langs den pågældende matrikel, og at yderligere broer ville medføre en væsentlig påvirkning af den beskyttede natur og være i strid med kommunens retningslinjer, som tillader én bro pr. matrikel i robuste områder, men ikke for fællesarealer af denne type. Kommunen frygtede desuden en uønsket præcedensvirkning og vurderede, at odderen kunne påvirkes negativt af flere broanlæg.
Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet
Ansøger påklagede afgørelsen den 2. december 2019. Klager anførte, at der ikke var hjemmel til afslaget, da kommunens egne retningslinjer for bådebroer burde give mulighed for den ansøgte opførelse. Det blev også fremført, at en yderligere bådebro ikke ville påvirke dyre- og plantelivet væsentligt, da der i forvejen var megen færdsel i området. Klager mente desuden, at en tilladelse ikke ville skabe præcedens, og at grundejerforeningens vedtægter burde give medlemmerne ret til at bygge en bådebro. Endelig blev det anført, at afslaget ville medføre et fald i sommerhuspriserne i området.
Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) stadfæstede Silkeborg Kommunes afgørelse af 25. november 2019 om afslag på dispensation til etablering af en bådebro i Thorsø. Nævnet behandlede udelukkende sagen efter Naturbeskyttelsesloven § 3, jf. Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 2, da kommunen primært havde truffet afgørelse på dette grundlag.
Nævnets Begrundelse
MFKN konstaterede, at Thorsø er en naturlig sø over 100 m², og dermed omfattet af Naturbeskyttelsesloven § 3, stk. 1. Etablering af en bådebro kræver dispensation fra denne bestemmelse. Nævnet henviste til lovbemærkningerne, som fastslår, at der skal foreligge særlige omstændigheder for at meddele dispensation til ændringer i beskyttede naturtyper, især når ændringerne er væsentlige eller i strid med ønsket om at opretholde naturtyperne. Praksis for dispensation er restriktiv.
MFKN fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at der ikke forelå et særligt tilfælde, der kunne begrunde en dispensation. Nævnet lagde vægt på følgende:
- Privat, rekreativ karakter: Formålet med bådebroen var udelukkende privat og rekreativt for de enkelte sommerhusejere, og broen havde ingen naturforbedrende funktion.
- Påvirkning af odder: Det ansøgte kunne påvirke odderen negativt i et område med væsentlige naturmæssige interesser, da odderen kræver veludviklet bredvegetation og uforstyrrede brednære omgivelser.
- Præcedensvirkning: En dispensation ville kunne skabe en uønsket præcedensvirkning, da der er 124 grundejere i området, som potentielt kunne ansøge om yderligere broer.
- Økonomiske interesser: Klagerens anbringende om faldende huspriser kunne ikke føre til et andet resultat, da økonomiske interesser ikke i sig selv kan begrunde en dispensation.
Nævnet bemærkede desuden, at Silkeborg Kommunes vejledende retningslinjer for etablering af broer ikke giver klager et retskrav eller berettigede forventninger om dispensation. Kommunen skal for hver ansøgning foretage en konkret, individuel vurdering efter naturbeskyttelsesloven. Grundejerforeningens vedtægter, som hviler på et privatretligt grundlag, havde ingen betydning for administrationen af naturbeskyttelsesloven.
Som følge af afgørelsen blev det indbetalte klagegebyr ikke tilbagebetalt, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2.
Lignende afgørelser