Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Næstved Kommunes afgørelse af 29. oktober 2019 om tillæg til en miljøgodkendelse for et svinebrug. Den oprindelige miljøgodkendelse fra 28. september 2018, som tillod en udvidelse af svinebruget, blev stadfæstet af nævnet den 29. juli 2022 med visse ændringer, herunder en justering af vilkår 13 vedrørende gyllebeholderens afstand til søer fra 70 meter til 57 meter. Den aktuelle klage omhandler et tillæg til denne godkendelse, som indebærer yderligere ændringer af husdyrbruget.

Projektets ændringer og klagepunkter

Tillægget omfatter, at en eksisterende stald på 400 m2 tages ud af drift, og dimensionerne på den nye stald ændres til 115 m x 26 m, hvilket øger produktionsarealet i den nye stald med 350 m2, men reducerer det samlede produktionsareal med 50 m2. Desuden opføres to nye kornsiloer på henholdsvis 12,7 m og 11,4 m i højden, og gyllebeholderen flyttes 10 m mod syd, hvilket placerer den ca. 60 m fra en sø omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3. Dette krævede en dispensation efter Husdyrbrugloven § 9, stk. 3 fra afstandskravet i Husdyrbrugloven § 8, stk. 2 på 100 m til søer over 100 m2.

En omboende klagede over tillægget med følgende hovedpunkter:

  • Det ansøgte byggeri, især kornsiloerne, er i strid med områdets landskabelige værdier og vil være meget synligt.
  • Den ændrede placering af stalden vil medføre forøgede lugtgener på grund af reduceret afstand til klagers beboelse.
  • Projektet vil medføre forøget ammoniakdeposition til omkringliggende naturpunkter, da afstanden hertil reduceres.

Klager anførte desuden, at Næstved Kommune ikke kunne meddele tillæg, mens en klagesag om den oprindelige godkendelse verserede ved nævnet. Andre klagepunkter omhandlede fund af danefæ, samdrift, fluegener, trafikbelastning og utilstrækkelig gyllebarriere.

Kommunens og nævnets vurdering

Næstved Kommune afviste klagers argumenter og fastholdt, at de landskabelige hensyn var tilstrækkeligt varetaget med de fastsatte vilkår om beplantning og materialevalg. Kommunen vurderede, at siloernes genskin ville aftage med tiden, og at en nedgravning af stalden ville være uhensigtsmæssig for driften.

Miljø- og Fødevareklagenævnet begrænsede sin prøvelse til projektets påvirkning på landskabelige værdier, ammoniakpåvirkning og lugtgener, da andre forhold enten var behandlet i den tidligere klagesag eller var tilsynsanliggender, der falder uden for nævnets kompetence, jf. Husdyrbrugloven § 48, stk. 2. Nævnet bemærkede, at tilsyn med kommunens pligter kan indbringes for Ankestyrelsen efter kommunestyrelsesloven.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Næstved Kommunes afgørelse af 29. oktober 2019 om tillæg til miljøgodkendelse af svinebruget. Nævnet ændrer dog vilkår 13, således at gyllebeholderen ikke må etableres nærmere end 57 meter fra nærmeste sø. Dette er en justering fra de 60 meter, kommunen havde fastsat, og bringer vilkåret i overensstemmelse med nævnets tidligere afgørelse af 29. juli 2022.

Landskabelige værdier

Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Næstved Kommunes vurdering af, at det ansøgte byggeri er erhvervsmæssigt nødvendigt for ejendommens drift som landbrugsejendom og placeres i tilknytning til eksisterende bebyggelse. Nævnet lagde vægt på, at afstanden mellem de nye og eksisterende bygninger var passende, og at byggeriet opleves som en naturlig del af de hidtidige bebyggelsesarealer. Nævnet vurderede, at hensynet til de landskabelige værdier var tilstrækkeligt varetaget med den valgte placering, materialer og de fastsatte vilkår om afskærmende beplantning, jf. Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 36 og Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 34.

Ammoniakpåvirkning

Nævnet efterprøvede beregningen af ammoniakdepositionen og justerede ruhedsparametre for flere naturpunkter samt polygonerne for den nye stald og gyllebeholder for at afspejle den faktiske placering. Selvom der blev foretaget justeringer, viste scenarieberegningen, at mer- og totaldepositionerne til de udvalgte naturpunkter ikke ændredes væsentligt i forhold til nævnets tidligere afgørelse. Nævnet var derfor enig med kommunen i, at husdyrbruget med det ansøgte ikke vil indebære væsentlig virkning på miljøet, jf. Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 24, stk. 1 og Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 24, stk. 2.

Lugtgener

Nævnet kontrollerede lugtberegningen og fandt den korrekt. Det blev konkluderet, at den ansøgte produktion ikke vil medføre væsentlige lugtgener, hvis de af Næstved Kommune fastsatte vilkår overholdes, da der ikke er relevante boliger eller områder inden for de udregnede lugtgeneafstande. Nævnet lagde vægt på, at lugtbeskyttelsesniveauet i Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 31, Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 32 og Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 33 er overholdt. Nævnet bemærkede desuden, at god staldhygiejne er afgørende for minimering af lugtgener, hvilket er dækket af vilkår 37 i miljøgodkendelsen.

Tillægget bortfalder, hvis det ikke er udnyttet senest 6 år efter Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse, jf. Husdyrbrugloven § 59 a, stk. 1.

Lignende afgørelser