Guldborgsund Forsynings generelle afslag på aktindsigt ophævet
Dato
16. juni 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Aktindsigt
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning i sag om Guldborgsund Forsynings A/S’ generelle afslag på
Sagen omhandler Guldborgsund Forsyning A/S' generelle afslag på aktindsigt til en klager. Klageren anmodede den 4. november 2017 Guldborgsund Kommune om aktindsigt i oplysninger om pumpebrønde på to specifikke veje. Anmodningen blev videresendt til Guldborgsund Forsyning A/S.
Baggrund for afslag
Guldborgsund Forsyning A/S' bestyrelse besluttede den 22. maj 2017 at indstille al korrespondance med klageren og afvise fremtidige aktindsigtsanmodninger, indtil klageren fremsendte en uforbeholden undskyldning for at have beskrevet selskabet og dets medarbejdere i negative vendinger. Denne beslutning blev fastholdt den 24. september 2018. Selskabet begrundede afslaget med, at klageren bedrev systematisk og chikanøs virksomhed, hvor udleverede oplysninger blev fordrejet og misbrugt til potentiel skade for virksomheden. Selskabet mente, at varetagelsen af selskabets interesser gik forud for forpligtelsen til at efterleve offentlighedsloven, og henviste til selskabets forpligtelser under Selskabsloven § 115, nr. 2 vedrørende risikostyring.
Klage og nævnets vurdering
Klageren påklagede den 21. november 2019 den ekstreme overskridelse af fristen for behandlingen af aktindsigtsanmodningen til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Nævnet vurderede, at Guldborgsund Forsyning A/S' brev af 22. maj 2017 udgjorde en afgørelse om generelt afslag på aktindsigt, gældende for både allerede indkomne og fremtidige anmodninger. Nævnet fastslog, at en myndighed ikke kan meddele et generelt afslag på aktindsigt, da der i hvert enkelt tilfælde skal foretages en konkret vurdering af, om undtagelsesbestemmelserne finder anvendelse. Dette er i overensstemmelse med Offentlighedsloven § 7, stk. 1 og 2 og Miljøoplysningsloven § 2, stk. 1.
Nævnet fandt, at Guldborgsund Forsyning A/S' afgørelse var utilstrækkelig, da der ikke var foretaget en konkret behandling af anmodningen. Desuden kunne afslag på aktindsigt ikke meddeles med henvisning til en generel risiko for, at klageren ville anvende oplysningerne på en måde, der potentielt kunne skade selskabet.
Frister for sagsbehandling
Miljø- og Fødevareklagenævnet mindede om fristerne for behandling af aktindsigtsanmodninger: Offentlighedsloven § 36, stk. 2 foreskriver en frist på syv arbejdsdage, medmindre sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvist forhindrer dette. I så fald skal ansøgeren underrettes om årsagen og forventet færdigbehandlingstidspunkt. For miljøoplysninger fastsætter Miljøoplysningsloven § 4, stk. 3 en ufravigelig frist på hurtigst muligt og senest én måned, eller to måneder ved komplekse sager.
Tidligere sager og Ombudsmandens inddragelse
Nævnet bemærkede, at det flere gange tidligere har ophævet Guldborgsund Forsyning A/S' generelle afslag på aktindsigt og hjemvist sager til fornyet behandling, uden at selskabet har efterlevet nævnets afgørelser. Folketingets Ombudsmand er blevet gjort opmærksom på denne problemstilling og har anmodet Erhvervsministeriet om at forholde sig til selskabers gentagne manglende efterlevelse af nævnets afgørelser.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Guldborgsund Forsyning A/S' afgørelse af 22. maj 2017 om generelt afslag på anmodninger om aktindsigt fra klageren. Sagen blev hjemvist til fornyet behandling i førsteinstansen.
Krav til fornyet behandling
Guldborgsund Forsyning A/S skal foretage en individuel vurdering af, om der kan meddeles aktindsigt i det konkrete tilfælde. Selskabet skal i den forbindelse overveje, om anmodningen om aktindsigt skal behandles på baggrund af reglerne i Offentlighedsloven eller Miljøoplysningsloven.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser