Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en landbrugers klage over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 13. september 2019, hvor styrelsen afslog tilsagn om tilskud til et projekt under ordningen Miljøteknologi 2018. Afslaget blev begrundet med, at ansøgningen ikke indeholdt tilstrækkelige oplysninger, og at de anslåede tilskudsberettigede udgifter ikke var dokumenteret som rimelige. Landbrugsstyrelsen henviste i den forbindelse til Bekendtgørelse om tilskud til investeringer i udvalgte miljøteknologier til æg- og fjerkræsektoren, gartnerisektoren og planteavlssektoren § 6, nr. 4 og Bekendtgørelse om tilskud til investeringer i udvalgte miljøteknologier til æg- og fjerkræsektoren, gartnerisektoren og planteavlssektoren § 5, stk. 5, nr. 3.

Landbrugsstyrelsens afgørelse blev meddelt klager via Tast Selv-service den 13. september 2019, og klagefristen udløb fire uger herefter. Klager påklagede afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 16. oktober 2019, hvor klager anførte, at svarfristen for supplerende oplysninger ikke blev forlænget grundet en misforståelse. Klagen var vedlagt nye tilbud på etablering af to gylletanke.

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Landbrugsstyrelsens afgørelse.

Klagefrist og rettidighed

Nævnet konstaterede, at klagefristen på fire uger, jf. Bekendtgørelse om forretningsorden for Miljø- og Fødevareklagenævnet § 7, stk. 1, udløb den 11. oktober 2019, da afgørelsen blev meddelt den 13. september 2019. Klagen blev indgivet den 16. oktober 2019 og var dermed for sent modtaget.

Vurdering af særlige omstændigheder

Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, om der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en realitetsbehandling af den for sent indgivne klage. Ved denne vurdering tages der hensyn til klagefristens længde, fristoverskridelsens længde, eventuelle undskyldelige omstændigheder og afgørelsens betydning for klager. Nævnet fandt dog ikke, at der forelå sådanne særlige omstændigheder i den konkrete sag.

Endelig afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste derfor at realitetsbehandle klagen. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser