Command Palette

Search for a command to run...

En landbruger klagede over Landbrugsstyrelsens afgørelse om at nedsætte tilskuddet til pleje af græs- og naturarealer for 2017. Sagen blev oprindeligt afvist af Miljø- og Fødevareklagenævnet, men genoptaget efter landbrugeren fremlagde dokumentation for, at en IT-fejl hos styrelsen havde forlænget klagefristen.

Baggrund for nedsættelse af tilskud

Landbrugsstyrelsen gennemførte en kontrol den 31. oktober 2017 og konstaterede, at tilsynspligten ikke var opfyldt for to marker:

  • Mark 3-3: Var ikke afgræsset på grund af midlertidig oversvømmelse og var dækket af høje siv.
  • Mark 4-4: Var ikke synligt afgræsset pr. 15. september 2017, selvom der havde været dyr på arealet.

På baggrund af dette nedsatte styrelsen tilskuddet med 48,72 %.

Landbrugerens klagepunkter

Landbrugeren anførte, at kontrollen blev udført under unormale forhold, da en stormflod den 29.-30. oktober 2017 havde oversvømmet arealerne. Han mente, at kontrolløren burde have noteret dette og aflyst kontrollen. Desuden argumenterede han for, at han ikke kunne have anmeldt force majeure for stormfloden inden fristen den 6. oktober 2017, da den endnu ikke var indtruffet. Han fastholdt, at arealerne var blevet afgræsset, men at dyrene var taget hjem tidligere end normalt på grund af et meget vådt efterår.

Miljø- og Fødevareklagenævnet gav ikke medhold i klagen og stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse om nedsættelse af tilskuddet. Nævnet genoptog sagen, da landbrugeren dokumenterede, at klagen var rettidig, men fastholdt afgørelsens resultat.

Nævnets vurdering af forvaltningsretlige fejl

Nævnet konstaterede, at Landbrugsstyrelsens afgørelse led af en begrundelsesmangel, da den ikke indeholdt en specifik hjemmel for afslaget på force majeure, jf. Forvaltningslovens § 22 og § 24, stk. 1. Desuden burde styrelsen have taget notat af landbrugerens mundtlige bemærkninger under kontrollen i henhold til Offentlighedslovens § 13, stk. 2. Nævnet vurderede dog, at ingen af disse fejl var af konkret væsentlig betydning for sagens udfald.

Overtrædelse af tilsagnsforpligtelser

Nævnet fandt det bevist, at landbrugeren havde overtrådt sine forpligtelser. Ifølge Bekendtgørelse om tilskud til pleje af græs- og naturarealer § 13, stk. 1, nr. 2, litra a, skulle arealerne fremstå synligt afgræsset senest den 15. september 2017. Kontrolrapporten og billeddokumentation viste, at dette krav ikke var opfyldt for dele af markerne.

Afvisning af force majeure

Nævnet afviste landbrugerens argument om force majeure. Forpligtelsen til afgræsning skulle være opfyldt den 15. september 2017. Hvis det våde vejr forhindrede dette, skulle landbrugeren have meddelt det til myndigheden senest 15 arbejdsdage efter denne dato, jf. artikel 4, stk. 2, i forordning (EU) nr. 640/2014. Meddelelsen i november 2017 var derfor for sen.

Stormfloden den 29.-30. oktober 2017 var uden betydning, da den indtraf efter fristen for opfyldelse af afgræsningskravet. Overtrædelsen var allerede sket pr. 15. september 2017.

Lignende afgørelser