Stadfæstelse i sag om nedsættelse af tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger
Dato
3. juli 2019
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Landbrugsstøtte
Højdepunkt
Stadfæstelse i sag om nedsættelse af tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger
Lovreferencer
En landbruger modtog i 1999 et 20-årigt tilsagn om tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger, herunder udtagning af agerjord, i henhold til Bekendtgørelse om tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger. Tilsagnet, der løb fra 1. september 1999 til 31. august 2019, indeholdt en klar betingelse om, at de udtagne arealer ikke måtte afgræsses.
Kontrol og konstatering af overtrædelse
I juni 2018 gennemførte Landbrugsstyrelsen en fysisk kontrol på landbrugerens bedrift. Her blev det konstateret, at mark nr. 1, som var anmeldt med 0,84 ha udtaget agerjord, var blevet afgræsset. Kontrolrapporten beskrev, at marken var indhegnet med en åben ledåbning til naboarealet og bar præg af længerevarende afgræsning.
Klagerens indsigelser
Landbrugeren indsendte et høringssvar, hvori det blev anført, at afgræsningen havde fundet sted i cirka fire uger, men at det ikke var klagerens dyr, og at der ikke var indgået en aftale om afgræsning. Klageren oplyste, at dyreholderen havde fjernet dyrene samme dag som kontrollen, efter gentagne anmodninger. Det blev også forklaret, at dyrene normalt græssede på et nabostykke tilhørende en fond, og at fonden og dyreholderen havde brugt klagerens mark som kreaturpassage uden aftale.
Klageren henviste desuden til en jordfordelingsoverenskomst fra 2006 i forbindelse med Vandmiljøplan II, hvor klageren afstod en hestefold. Det blev hævdet, at der i den forbindelse var indgået en mundtlig aftale med Direktoratet for FødevareErhverv (nu Landbrugsstyrelsen) om, at mark nr. 1 kunne benyttes til afgræsning og spredning af hestegødning. Klageren bemærkede dog, at denne aftale aldrig var blevet benyttet, da de sidste heste blev sat ud i slutningen af 2006. Jordfordelingsoverenskomsten af 1. december 2006, som klageren fremsendte, nævnte kun tilladelse til udspredning af hestegødning på deklarationsarealet.
Landbrugsstyrelsens afgørelse
Landbrugsstyrelsen traf den 1. marts 2019 afgørelse om at nedsætte klagerens tilskud for udbetalingsåret 2018 med 100 %. Styrelsen begrundede afgørelsen med, at afgræsning var i strid med tilsagnets betingelser, jf. Bekendtgørelse om tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger § 60, nr. 1 og Bekendtgørelse om supplerende bestemmelser for 20-årige tilsagn om tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger § 5, jf. Bekendtgørelse om supplerende bestemmelser for 20-årige tilsagn om tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger § 3, stk. 5. Styrelsen fremhævede, at overtrædelse af afgræsningsforbuddet medfører en 100 % reduktion af støtten, uanset afgræsningens varighed eller dyreholderens identitet.
Landbrugsstyrelsen beregnede sanktionsprocenten til 95,2381 % baseret på det afgræssede areal (0,80 ha ud af 0,84 ha samlet areal). Da denne procent var mellem 50 % og 100 %, blev den ganget med en faktor på 1,4, hvilket resulterede i 133,3333 %. Da nedsættelsen dog maksimalt kan udgøre 100 % af den samlede støtte, blev den samlede sanktionsprocent fastsat til 100 %.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse om nedsættelse af tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger med 100 %. Afgørelsen blev truffet efter Bekendtgørelse om supplerende bestemmelser for 20-årige tilsagn om tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger § 5, stk. 1 og Bekendtgørelse om supplerende bestemmelser for 20-årige tilsagn om tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger § 5, stk. 4, nr. 3, jf. Lov om visse landdistriktsrelaterede tilskudsordninger m.v. § 19, stk. 7. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, og den er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8. Nævnet begrænsede sin prøvelse til afgørelsens overensstemmelse med forvaltningslovens begrundelseskrav, overtrædelse af en forpligtelse og nedsættelse af tilskuddet som følge heraf, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1 og Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 2.
Begrundelseskravet i forvaltningsloven
Nævnet fandt, at Landbrugsstyrelsens afgørelse ikke fuldt ud opfyldte Forvaltningsloven § 22, jf. Forvaltningsloven § 24, stk. 1 og Forvaltningsloven § 24, stk. 2, da styrelsen ikke havde begrundet den skønsmæssige vurdering af, at overtrædelsen var placeret i vægtningskategori med 100 %. Styrelsen havde blot konstateret dette uden at redegøre for de faktiske omstændigheder, der lå til grund for vurderingen af overtrædelsens alvor og varighed i forhold til dens omfang, som krævet efter Bekendtgørelse om supplerende bestemmelser for 20-årige tilsagn om tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger § 5, stk. 1. Nævnet vurderede dog, at denne begrundelsesmangel ikke var konkret væsentlig for sagen, da afgræsning er en alvorlig overtrædelse i strid med ordningens formål og tilsagnets betingelser, og afgørelsens resultat ikke var påvirket heraf.
Overtrædelse af forpligtelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet fastslog, at klageren havde overtrådt en forpligtelse for tilsagn om tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger. Dette skyldtes, at mark nr. 1, som var udtaget under tilsagnet, var afgræsset på kontroltidspunktet. Dette var i strid med forbuddet mod afgræsning i Bekendtgørelse om tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger § 60, nr. 1, som er en forpligtelse i henhold til Bekendtgørelse om supplerende bestemmelser for 20-årige tilsagn om tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger § 3, stk. 5, nr. 1.
Nævnet lagde vægt på, at klageren ikke havde dokumenteret, at Århus Amt havde givet tilladelse til afgræsning på marken. Jordfordelingsoverenskomsten af 1. december 2006 gav kun tilladelse til udspredning af hestegødning. Det forhold, at det ikke var klagerens dyr, eller at der ikke forelå en aftale om afgræsning, kunne ikke ændre resultatet, da klageren som tilsagnshaver er ansvarlig for overholdelse af forbuddet mod afgræsning i en erhvervsrettet støtteordning.
Nedsættelse af tilskuddet
Nævnet fandt, at tilskuddet skulle nedsættes med 100 % for tilsagnsåret 2018 som følge af overtrædelsen. Overtrædelsen blev indplaceret i vægtningskategori 4, svarende til 100 % for alvor, da afgræsning er en alvorlig overtrædelse af et forbud og i overensstemmelse med Landbrugsstyrelsens praksis.
Sanktionsprocenten blev beregnet til 95,24 % (0,80 ha afgræsset areal ud af 0,84 ha samlet areal), jf. Bekendtgørelse om supplerende bestemmelser for 20-årige tilsagn om tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger § 5, stk. 1. Da sanktionsprocenten oversteg 10 %, skulle tilskuddet yderligere nedsættes med en faktor på 1,4, jf. Bekendtgørelse om supplerende bestemmelser for 20-årige tilsagn om tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger § 5, stk. 4, nr. 3. Dette resulterede i en nedsættelse på 133,33 %, men da nedsættelsen maksimalt kan udgøre 100 % af årets tilskud, jf. Bekendtgørelse om supplerende bestemmelser for 20-årige tilsagn om tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger § 5, stk. 4, blev tilskuddet nedsat med 100 %. Nævnet afviste klagerens argument om, at nedsættelsen ikke var proportionel, da der er direkte hjemmel i bekendtgørelsen for nedsættelsen, og der ikke er hjemmel til at fravige reglerne ved at give en advarsel).
Lignende afgørelser