Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på lovliggørelse af fritliggende læskur i landzone på grund af spredt bebyggelse

Dato

19. august 2019

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Holbæk Kommunes afslag på lovliggørende landzonetilladelse

Sagen omhandler Holbæk Kommunes afslag på en ansøgning om lovliggørende landzonetilladelse til et 55 m² stort læskur til heste. Ejendommen er en beboelsesejendom på 1,1 ha beliggende i landzone og har ikke landbrugspligt.

Læskuret blev opført i 2017 uden forudgående tilladelse. Ejeren søgte efterfølgende om at få byggeriet lovliggjort.

Kommunens afslag

Kommunen meddelte afslag med henvisning til, at læskuret var placeret ca. 43 meter fra ejendommens øvrige bygninger. Dette blev anset for at være i strid med hensynet i planloven om at undgå spredt bebyggelse i det åbne land. Kommunen vurderede, at læskuret kunne placeres tættere på de eksisterende bygninger og påpegede, at en lovliggørelse ville skabe uønsket præcedens.

Klagen til Planklagenævnet

Ejeren klagede over afgørelsen med følgende hovedargumenter:

  • Afgørelsen var en "skrivebordsbeslutning" uden besigtigelse af ejendommen.
  • Den af kommunen foreslåede alternative placering ville gøre læskuret mere synligt i landskabet.
  • Læskurets nuværende placering er i forlængelse af et læbælte og virker derfor ikke fritliggende.
  • Kommunen har tilladt et stort solcelleanlæg hos naboen, hvilket klager fandt inkonsekvent.

Planklagenævnet stadfæster Holbæk Kommunes afgørelse og fastholder afslaget på lovliggørende landzonetilladelse.

Retsgrundlaget for afgørelsen

Nævnet fastslår, at opførelse af læskuret kræver landzonetilladelse efter Planloven § 35, stk. 1. Undtagelsesbestemmelserne i planloven finder ikke anvendelse:

  • Undtagelsen for erhvervsmæssigt nødvendigt byggeri til landbrugsejendomme i Planloven § 36, stk. 1, nr. 3 gælder ikke, da ejendommen ikke er en landbrugsejendom.
  • Undtagelsen for mindre bygninger op til 50 m² i Planloven § 36, stk. 1, nr. 8 gælder ikke, da læskuret er 55 m² og desuden ikke kan betragtes som en "lignende bygning" i bestemmelsens forstand.

Vurdering af placering og landskabelige hensyn

Planklagenævnet lægger afgørende vægt på, at hovedformålet med landzonereglerne er at modvirke byspredning og friholde det åbne land for spredt og uplanlagt bebyggelse. Byggeri skal som udgangspunkt placeres i tilknytning til en ejendoms eksisterende bygninger.

Med en afstand på ca. 43 meter til nærmeste bygning ligger læskuret ikke i tilknytning til bebyggelsen. Denne placering er i strid med de landskabelige hensyn, som planloven varetager. Selvom der kan være et behov for et læskur af hensyn til dyrevelfærd, jf. Lov om hestehold § 19, stk. 1, er det ikke godtgjort, at det var umuligt at placere læskuret tættere på de øvrige bygninger.

Nævnet afviser klagers øvrige argumenter. Sagen om et nærliggende solcelleanlæg er uden betydning for vurderingen af denne sag. Der er desuden ikke et lovkrav om, at kommunen skal foretage en besigtigelse, før der træffes afgørelse.

Lignende afgørelser