Planklagenævnets afgørelse om Roskilde Kommunes tilladelse til parkering ved motortræf i strid med Lokalplan nr. 310
Dato
22. oktober 2019
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Roskilde Kommunes afgørelse om at anvendelse af et område
Roskilde Kommune traf den 19. december 2018 afgørelse om, at anvendelse af et område til parkering i forbindelse med et motortræf ved Roskilde Havn var i overensstemmelse med lokalplan nr. 310, Vikingeskibshallens museumshavn. Denne afgørelse blev påklaget til Planklagenævnet af en forening, der arbejder for bevaring af grønne, kystnære områder i Roskilde Kommune.
Klagepunkter
Klageren anførte navnlig, at:
- Kommunen ikke havde hjemmel til at dispensere fra lokalplanen.
- Anvendelsen af området til parkeringsformål krævede udarbejdelse af en ny lokalplan.
- Kommunen og borgmesteren var inhabile i sagen.
- Afgørelsen var usaglig og i strid med god forvaltningsskik.
- Kommunen overtrådte planloven ved ikke at udarbejde en VVM-redegørelse.
Ejendommen og Lokalplanen
Sagen vedrører et område ved Roskilde Havn, som er omfattet af lokalplan nr. 310, Vikingeskibshallens museumshavn. Lokalplanens formål er blandt andet at sikre mulighed for en museumshavn, opførelse af tilknyttet bebyggelse, fastlæggelse af veje, stier og parkeringsforhold, bevaring af en udsigtskile og udvidelse af det grønne område.
Lokalplanens § 3 fastsætter bestemmelser for områdets anvendelse, der er opdelt i forskellige zoner. Klagen vedrører specifikt områderne F1 og F2.
- Område E – Parkeringsplads (§ 3.6): Udlægges til parkeringsformål.
- Område F1 og F2 – Grønt område (§ 3.7): Udlægges til grønt område. Inden for området kan der i tilknytning til museumshavnen afholdes udendørs arrangementer. Område F2 kan i sommerhalvåret benyttes af fiskere og strandjægere.
Lokalplanens redegørelse angiver, at det grønne område kan bruges til arrangementer i forbindelse med museets aktiviteter med de historiske skibe.
Forløbet før Kommunens Afgørelse
Klageren sendte den 17. oktober 2018 et brev til Roskilde Kommune vedrørende det ugentlige motortræf "Torsdagstræf" på Roskilde Havn, hvor der blev klaget over støj, forurening og overtrædelse af lokalplan nr. 310.
Den 6. december 2018 behandlede Plan- og Teknikudvalget sagen. Forvaltningen indstillede, at indsatsen med at regulere Torsdagstræf skulle fortsætte, og at der skulle åbnes for parkering ved det grønne område ved Vikingeskibsmuseet. Udvalget godkendte indstillingerne, idet man anerkendte, at Torsdagstræf skabte liv, men også medførte problemer med trafiksikkerhed, utryghed og støj.
Kommunens Afgørelse
Roskilde Kommune svarede den 19. december 2018 på klagerens henvendelse. Kommunen vurderede, at Torsdagstræf ikke var i strid med lokalplanens principper og anvendelsesbestemmelser. Kommunen anførte, at den politisk bød Torsdagstræf velkommen og ville fortsat tillade madboder og lejlighedsvis parkering på det grønne område. Kommunen vurderede, at kortvarig og lejlighedsvis anvendelse af F1 og F2 til parkering ikke ville ændre områdets karakter som grønt område, og at Torsdagstræf ikke adskilte sig fra de arrangementer, som lokalplanen tillader.
Klagerens og Kommunens Bemærkninger
Ulovlig Anvendelse
Klageren fastholdt, at kommunen ikke havde hjemmel til at dispensere fra lokalplanens § 3.7, da områderne F1 og F2 alene skulle anvendes til aktiviteter, der udspringer fra museets aktiviteter. Parkering i forbindelse med et motortræf blev anset for ulovlig anvendelse. Kommunen fastholdt derimod, at arrangementet lå inden for lokalplanens anvendelsesmuligheder, og at Torsdagstræf ikke adskilte sig væsentligt fra et arrangement i forbindelse med museets aktiviteter.
Øvrige Klagepunkter
Klageren gjorde gældende, at området var omfattet af kommuneplan 2016, der foreskriver, at nye støjende virksomheder og fritidsanlæg kun kan etableres, hvis Miljøstyrelsens vejledende grænser for støj overholdes. Klageren anførte også, at kommunen var inhabil, og at anvendelsen til parkering krævede en ny lokalplan, især for den del af området, der ikke var omfattet af lokalplan nr. 310, jf. Planlovens § 13, stk. 2. Endelig mente klageren, at aktiviteterne var så omfattende, at de krævede en VVM-redegørelse, hvilket kommunen ikke havde udarbejdet.
Planklagenævnet har behandlet klagen over Roskilde Kommunes afgørelse af 19. december 2018.
Planklagenævnets Kompetence
Planklagenævnet kan tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet fandt, at kommunens brev af 19. december 2018 udgjorde en afgørelse om, hvorvidt anvendelsen af arealerne var i overensstemmelse med lokalplanen.
Nævnet afviste at behandle klagepunktet vedrørende lokalplanpligt for arealer uden for lokalplan nr. 310, da kommunen ikke havde truffet en afgørelse herom. Klagepunktet om manglende VVM-redegørelse blev henvist til Miljø- og Fødevareklagenævnet, da det falder uden for Planklagenævnets kompetence.
Umiddelbart Tilladt eller Krav om Dispensation
Bestemmelserne i en lokalplan er bindende over for borgerne, jf. Planlovens § 18. Nye forhold, der er i overensstemmelse med lokalplanen, er umiddelbart tilladte. Dispositioner, der ikke er i overensstemmelse med lokalplanen, kræver dispensation. Lokalplanens redegørelsestekst er alene oplysende, men kan bruges som fortolkningsbidrag. Bestemmelser i en kommuneplan er som udgangspunkt ikke umiddelbart bindende for borgere, men danner grundlag for lokalplanlægning, jf. Planlovens § 13, stk. 1, nr. 1.
Planklagenævnets Vurdering af Overensstemmelsen med Lokalplanen
Planklagenævnet vurderede, at anvendelsen af områderne F1 og F2 til parkering i forbindelse med ugentlige motortræf ikke er i overensstemmelse med lokalplanens § 3.7. Forholdet kræver derfor dispensation, jf. Planlovens § 19.
Nævnet lagde vægt på, at:
- Lokalplanens § 3.6 specifikt udlægger område E til parkeringsformål, hvilket ikke er tilfældet for F1 og F2 i § 3.7.
- Parkering i forbindelse med et motortræf ikke kan betegnes som et arrangement med tilknytning til museumshavnen. Ifølge § 3.1 og lokalplanens redegørelse skal arrangementer i tilknytning til museumshavnen forstås som aktiviteter relateret til Vikingeskibshallens både og museets aktiviteter med historiske skibe. Parkering til Torsdagstræf har ikke denne karakter.
Mulighed for at Give Dispensation
En kommune kan dispensere fra en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper, eller hvis den tidsbegrænses, jf. Planlovens § 19, stk. 1. Videregående afvigelser kræver en ny lokalplan, jf. Planlovens § 19, stk. 2. Principperne i en lokalplan omfatter planens formålsbestemmelse og anvendelsesbestemmelser. Dispensation fra en anvendelsesbestemmelse kan kun gives i ganske særlige tilfælde, hvor anvendelsen ligger meget tæt på det umiddelbart tilladte.
Planklagenævnet fandt, at anvendelsen af F1 og F2 til parkering i forbindelse med et motortræf ikke ligger meget tæt på det tilladte. Med henvisning til at område E er udlagt til parkering, konkluderede nævnet, at Roskilde Kommune ikke kan give dispensation fra lokalplanen til denne anvendelse.
Planklagenævnets Afgørelse
Planklagenævnet ophæver Roskilde Kommunes afgørelse af 19. december 2018. Dette betyder, at kommunens afgørelse ikke længere er gældende.
Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Lignende afgørelser