Command Palette

Search for a command to run...

Omfattende brug af private stier af udefrakommende medførte ikke pligt til offentlig overtagelse

Dato

19. februar 2021

Kommune

Københavns Kommune

Eksterne links

Tags

optagelseskøn

Sagen omhandler en klage over Københavns Kommunes afslag på at optage tre private fællesstier ved Kirkevænget som offentlige stier. Klagerne argumenterede for, at stierne burde være offentlige, da de i høj grad blev benyttet af udefrakommende, især til parkering og som genvej.

Sagens baggrund og parternes synspunkter

Stierne er private fællesstier i et byområde, anlagt til brug for beboerne. I 2016 blev selve vejen Kirkevænget optaget som offentlig vej, men stierne forblev private.

PartArgumentation
KlagerneMente, at ca. 80% af de parkerede biler ved stierne tilhørte personer uden for kvarteret, som brugte stierne som adgangsvej. Dette, sammen med brug som genvej og til hundeluftning, betød ifølge klagerne, at stierne havde en almen interesse, der forpligtede kommunen til at overtage dem.
Københavns KommuneAfslog anmodningen med henvisning til Vejlovens § 15. Kommunen vurderede, at stierne ikke havde en afgørende betydning for den almene færdsel. At en privat fællessti er åben for offentligheden og benyttes af udefrakommende, ændrer ikke dens status. Kommunen afviste også, at Privatvejslovens § 58, stk. 3 om gennemkørende trafik fandt anvendelse, da bestemmelsen kun gælder for motorkørende trafik.

Juridisk grundlag

Kommunalbestyrelsen har skønsmæssig kompetence til at beslutte, hvilke private fællesveje der skal optages som kommuneveje. Afgørelsen skal baseres på en samlet trafikal vurdering, primært vejens betydning for den almindelige færdsel, jf. Vejlovens § 15.

Ifølge Privatvejslovens § 58, stk. 1, skal kommunen mindst hvert femte år vurdere, om en privat fællesvej har så stor betydning for den almene færdsel, at den bør optages som offentlig. Reglerne for private fællesveje gælder også for private fællesstier, jf. Privatvejslovens § 2, stk. 2.

Vejdirektoratets afgørelse

Vejdirektoratet fastslog, at de kun kan vurdere lovligheden af kommunens afgørelse, ikke kommunens skøn. Direktoratet fandt, at Københavns Kommunes vurdering af stiernes trafikale betydning lå inden for det skøn, som loven giver kommunen.

Kommunen havde foretaget en konkret vurdering og konkluderet, at stierne ikke havde en afgørende betydning for den almene færdsel. Vejdirektoratet fandt ikke grundlag for at antage, at kommunen havde varetaget usaglige hensyn. Derfor blev kommunens afgørelse opretholdt.

Afgørelsen understreger, at en kommunes skønsmæssige vurdering af en privat vejs eller stis betydning for den almene færdsel vejer tungt, og at brug af stien af udefrakommende ikke i sig selv er tilstrækkeligt til at pålægge kommunen en pligt til at overtage den som offentlig.

Vejdirektoratet opretholder Københavns Kommunes afgørelse om ikke at optage de private fællesstier, Kirkevænget, som offentlige.

Lignende afgørelser