Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om miljøtilladelse til udvidelse af dyrehold ophævet og hjemvist

Fredensborg Kommune meddelte den 6. november 2018 en miljøtilladelse efter husdyrbruglovens § 10 til udvidelse af dyreholdet på en ejendom. Tilladelsen udvidede dyreholdet fra ca. 4 dyreenheder (DE) til 39,57 DE, omfattende køer, kalve, kvier, tyre, får, heste og fjerkræ. Projektet inkluderede opførelse af en ny stald på 1.100 m², hvoraf 500 m² var til dyr og 600 m² til halm og grovfoder. Kommunen meddelte samtidig dispensation fra afstandskravet til naboskel i henhold til husdyrbruglovens § 8, stk. 1, nr. 7.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet klagen over Fredensborg Kommunes afgørelse og har begrænset sin prøvelse til spørgsmålet om den nye staldbygnings erhvervsmæssige nødvendighed, jf. lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1. Sagen er behandlet efter de hidtil gældende regler i lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug (lovbekendtgørelse nr. 442 af 13. maj 2016), da ansøgningen blev indgivet før den 1. august 2017.

Staldbygningens erhvervsmæssige nødvendighed

Nævnet konstaterede, at den nye staldbygning på 1.100 m² skulle opføres ca. 40 meter fra de eksisterende bygninger, hvilket placerer den uden tilknytning til ejendommens hidtidige bebyggelsesarealer. I sådanne tilfælde er det afgørende, om byggeriet er erhvervsmæssigt nødvendigt for ejendommens drift som landbrugsejendom, jf. husdyrbruglovens § 22, stk. 1. Fredensborg Kommune havde anført, at stalden var erhvervsmæssigt nødvendig, men havde ikke begrundet dette konkret i tilladelsen. Nævnet vurderede, at en staldbygning på 1.100 m² ikke uden en nærmere konkret begrundelse kan anses for at være erhvervsmæssigt nødvendig, især da en betydelig del af arealet var afsat til halm- og grovfoderoplag.

Manglende vurdering og hjemvisning

Den manglende vurdering af staldbygningens erhvervsmæssige nødvendighed blev anset for en væsentlig retlig mangel. Dette forhindrede nævnet i at prøve den landskabelige vurdering, som kommunen havde foretaget i henhold til husdyrbruglovens § 22. Derfor ophævede Miljø- og Fødevareklagenævnet Fredensborg Kommunes afgørelse og hjemviste sagen til fornyet behandling i kommunen.

Øvrige bemærkninger til fornyet behandling

Nævnet bemærkede desuden, at Fredensborg Kommune ved den fornyede behandling skal forholde sig til den gældende Kommuneplan 2017, som trådte i kraft den 25. september 2017, og som udpeger det omhandlede areal som værdifuldt landskab og større sammenhængende landskab. Kommunen skal også vurdere, om overholdelse af afstandskravet til naboskel er muligt, herunder redegøre for alternative placeringer, før der meddeles dispensation efter husdyrbruglovens § 9, stk. 3. Endelig skal kommunen som tilsynsmyndighed påse, at husdyrbruget har en lovlig ret til at anvende det eksisterende anlæg, da en del af det er beliggende inden for forbudszonen i husdyrbruglovens § 6, stk. 1, nr. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales i henhold til Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2, nr. 1.

Lignende afgørelser