Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af landzonetilladelse til opførelse af udhus på en rideklub

Dato

25. april 2019

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Slagelse Kommunes landzonetilladelse til bl.a. opførelse

Slagelse Kommune meddelte den 9. november 2018 landzonetilladelse til opførelse af et skur på 20 m² og opsætning af en container på en ejendom, der fungerer som rideklub i landzone. Ejendommen er beliggende i et naturbeskyttelsesområde, bevaringsværdigt landskab og et større sammenhængende landskab ifølge kommuneplan 2017 for Slagelse Kommune. Ejendommen er desuden omfattet af lokalplan nr. 115, Ridecenter ved Skovse, der fastlægger områdets anvendelse til hestesportsaktiviteter og stiller krav til bygningers udformning og placering ud fra landskabelige hensyn. Lokalplanen angiver også, at der efter opførelse af en ny ridehal ikke må bebygges yderligere på lokalplanområdet, jf. lokalplanens § 6.1, og at tage skal udføres som symmetrisk sadeltag med en hældning mellem 15° og 20°, jf. lokalplanens § 6.4.

Ejendommen har eksisterende bygninger, herunder en hestestald på 412 m², en ridehal på 1.635 m² og et ridehus på 990 m². Hestestalden ligger i skel til klagerens ejendom, og der er vinduer og en port mod klagerens gårdsplads. Klagerens ejendom var tidligere en del af ansøgerens ejendom, og en tinglyst deklaration fra 1991 regulerer adgang og brug af stalddøre mod klagerens ejendom.

Ansøgningen omfatter et skur på 20 m², der skal påmonteres den eksisterende staldbygning, således at det bliver 5 m i skel og 4 m langs staldbygningens vestlige endegavl. Skuret er tiltænkt som udhus/opbevaringsskur og opføres uden vinduer og med skydedøre mod ansøgerens ejendom. Kommunen har i sin afgørelse meddelt dispensation fra lokalplanens §§ 6.1 og 6.4, idet den vurderede, at byggeretten ikke var overholdt, da den samlede bygningslængde i skel ville overstige de tilladte 12 m, men foretog en helhedsvurdering. Kommunen vurderede, at det ansøgte ikke ville påvirke landskabet negativt, og at det ikke tilsidesatte hensyn, som planloven skal varetage.

En nabo klagede til Planklagenævnet over kommunens afgørelse. Klagen omhandlede navnlig nabogener fra åbne staldvinduer og døre, at skurets længde i skel ville blive for lang, da den eksisterende bygning allerede overskred den tilladte længde, samt brandsikkerhed og brud på hegnsloven. Klageren henviste til, at rideklubben ikke overholdt de oprindelige deklarationer.

Kommunen fastholdt sin afgørelse og bemærkede, at klagen primært syntes at omhandle udhuset. Kommunen oplyste, at den havde overvejet undtagelserne i Planloven § 36, stk. 1, nr. 6 og Planloven § 36, stk. 1, nr. 8, men fandt dem ikke anvendelige. Kommunen anførte desuden, at spørgsmål om bygningslængde i skel skulle behandles efter byggelovgivningen.

Planklagenævnet har behandlet klagen over Slagelse Kommunes landzonetilladelse til opførelse af et skur på 20 m².

Planklagenævnets kompetence

Planklagenævnet har kompetence til at behandle kommunale afgørelser efter Planloven § 35, stk. 1 og retlige spørgsmål efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet vurderede, at klagen udelukkende omhandlede skuret i relation til landzonereglerne og ikke containeren eller dispensationen fra lokalplanen. Klagepunkter vedrørende byggelovgivningen (bygningsreglementet) og hegnsloven ligger uden for Planklagenævnets kompetence. Disse punkter blev afvist, og klageren blev henvist til henholdsvis Nævnenes Hus, Byggeklageenheden og Hegnsynet v/ Slagelse Kommune.

Forholdet mellem planloven og husdyrbrugloven

Nævnet fastslog, at skuret, der skal bruges til opbevaring og kun indirekte indgår i husdyrproduktionen, skal behandles efter planloven og ikke husdyrbrugloven.

Undtagelser fra krav om landzonetilladelse

Nævnet vurderede, at ingen af undtagelsesbestemmelserne i planloven fandt anvendelse:

  • Lokalplanens bonusvirkning: Lokalplan nr. 115, Ridecenter ved Skovse, er vedtaget før 1. januar 1992 (den 20. juni 1988) og kan derfor ikke tillægges bonusvirkning efter Planloven § 36, stk. 1, nr. 6.
  • Udhuse til enfamilieshuse/sommerhuse: Skuret opføres ikke i tilknytning til et enfamilieshus eller sommerhus, hvorfor undtagelsen i Planloven § 36, stk. 1, nr. 8 ikke finder anvendelse.

Planklagenævnets vurdering og afgørelse

Planklagenævnet fandt, at der kunne gives landzonetilladelse til det ansøgte skur. Nævnet lagde vægt på følgende:

  • Området er omfattet af en lokalplan, der har til formål at fastlægge anvendelsen til hestesport, og skuret opføres til brug for rideskolens aktiviteter.
  • Skurets placering mellem ejendommens øvrige bygninger og dets størrelse påvirker ikke landskabet negativt.
  • De anførte nabogener knytter sig til den oprindelige staldbygning, og da skuret opføres uden vinduer og med skydedør mod ansøgerens ejendom, fandt nævnet ikke grundlag for at antage, at klageren påføres urimelige gener.

Planklagenævnet stadfæstede Slagelse Kommunes afgørelse af 9. november 2018 om landzonetilladelse til opførelse af udhus på 20 m². Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 5 år efter Planklagenævnets afgørelse, eller ikke har været udnyttet i 5 på hinanden følgende år, jf. Planloven § 56, stk. 2.

Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, da nævnet ikke har afvist sagen, klagen ikke er tilbagekaldt, og nævnet ikke har givet klageren medhold eller ændret afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.

Lignende afgørelser