Afgørelse om aktindsigt i advokatfakturaer hos Vordingborg Spildevand A/S
Dato
8. april 2019
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Aktindsigt
Højdepunkt
Ændring af Vordingborg Spildevand A/S’ afgørelse om delvist afslag på aktindsigt
Lovreferencer
Sagen omhandler en anmodning om aktindsigt i samtlige fakturaer sendt fra advokatfirmaet [advokat1] til Vordingborg Forsyning siden 1. januar 2017. Vordingborg Spildevand A/S afslog oprindeligt anmodningen med henvisning til Offentlighedslovens § 30, nr. 2.
Klagen blev indbragt for Miljø- og Fødevareklagenævnet, som ophævede afgørelsen og hjemviste sagen til fornyet behandling. Nævnet præciserede, at offentlighedsloven kun giver hjemmel til at undtage specifikke oplysninger, ikke hele dokumenter.
Vordingborg Spildevand A/S's Fornyede Afgørelse
Efter hjemvisningen meddelte Vordingborg Spildevand A/S den 31. august 2018 delvist afslag på aktindsigt i fakturaerne. Selskabet udleverede fakturaerne, men med alle beløbsangivelser ekstraheret. Begrundelsen var, at oplysningerne vedrørte forretningsforhold, jf. Offentlighedslovens § 30, nr. 2.
Vordingborg Spildevand A/S anførte, at udlevering af oplysningerne ville medføre et uforholdsmæssigt stort tidsforbrug for [advokat1] og potentielt økonomisk skade samt konkurrenceforvridning inden for den niche af advokatbranchen, der arbejder med miljø- og forsyningsret. Selskabet lagde til grund, at klagers formål var at offentliggøre oplysningerne.
Klagerens Anbringender
Klageren påklagede det delvise afslag og fremhævede en stor offentlig interesse i at få indsigt i Vordingborg Spildevand A/S's forhold på grund af bekymringer om lovoverholdelse. Klageren anførte, at Vordingborg Spildevand A/S's begrundelser for afslag ikke var lovlige.
Klageren henviste desuden til, at Miljø- og Fødevareklagenævnet tidligere havde fastslået, at fakturaer for sædvanlige rådgivningsydelser ikke kan undtages i medfør af offentlighedslovens undtagelsesbestemmelser.
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede klagen i henhold til Vandsektorlovens § 26, stk. 3. Nævnet fastslog, at Vordingborg Spildevand A/S, som et 100 % kommunalt ejet selskab, der transporterer spildevand fra mindst 10 ejendomme, er omfattet af Vandsektorlovens § 2, stk. 1, nr. 1 og Vandsektorlovens § 2, stk. 6, nr. 1, og dermed af offentlighedsloven, jf. Vandsektorlovens § 14, stk. 1.
Vurdering af Miljøoplysningsloven
Nævnet vurderede, at de omhandlede fakturaer udelukkende indeholdt økonomiske oplysninger om salær for almindelige rådgivningsydelser. Disse oplysninger blev ikke anset for at påvirke miljøelementer og faldt derfor ikke ind under miljøoplysningsbegrebet, jf. Miljøoplysningslovens § 3. Sagen skulle derfor udelukkende vurderes efter offentlighedslovens regler.
Anvendelse af Offentlighedsloven
Efter Offentlighedslovens § 7, stk. 1, har enhver ret til aktindsigt i dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en myndighed. Vordingborg Spildevand A/S havde undtaget beløbsangivelserne med henvisning til Offentlighedslovens § 30, nr. 2, som omhandler oplysninger om drifts- eller forretningsforhold af væsentlig økonomisk betydning.
Nævnet fandt, at beløbsangivelserne udgjorde oplysninger om drifts- og forretningsforhold. Dog kræver undtagelsesbestemmelsen, at der er en nærliggende risiko for væsentlig økonomisk skade. Nævnet fandt det ikke tilstrækkeligt godtgjort, at udlevering af fakturaerne ville medføre en nærliggende risiko for økonomisk skade for hverken [advokat1] eller Vordingborg Spildevand A/S. Nævnet lagde vægt på, at der var tale om almindelige fakturaer for rådgivningsydelser, og at der ikke var en direkte årsagssammenhæng mellem udlevering af prisoplysningerne og et direkte økonomisk tab. Risikoen for klager til Advokatnævnet eller tidsforbrug i den forbindelse kunne ikke begrunde undtagelse fra aktindsigt.
Konkurrenceforvridning og Ombudsmandens Udtalelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede endvidere, at udlevering af de undtagne prisoplysninger ikke ville medføre konkurrenceforvridning, da fakturaerne alene angiver det samlede salær og ikke timepriser. Nævnet afviste også Vordingborg Spildevand A/S's henvisning til en ombudsmandsudtalelse fra 2016, da denne sag primært vedrørte anvendelsesområdet for Offentlighedslovens § 11, stk. 1 (dataudtræk) og ikke var sammenlignelig med nærværende sag.
Afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet ændrede Vordingborg Spildevand A/S’ afgørelse af 31. august 2018. Nævnet pålagde Vordingborg Spildevand A/S at meddele klager fuld aktindsigt i de undtagne beløbsangivelser. Nævnet bemærkede dog, at Vordingborg Spildevand A/S var berettiget til at ekstrahere oplysninger om enkeltpersoners private forhold, herunder navne og adresser, i henhold til Offentlighedslovens § 30, nr. 1. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser