Afvisning af klage over Fredensborg Kommunes screeningsafgørelse vedrørende kommuneplan 2017
Dato
23. juni 2020
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøvurderingsloven
Højdepunkt
Afvisning i klagesag om Fredensborg Kommunes screeningsafgørelse om, at forslag
Fredensborg Kommune traf den 24. april 2017 afgørelse om, at der ikke skulle gennemføres en miljøvurdering af forslag til kommuneplan 2017 (screeningsafgørelse). Denne afgørelse blev påklaget til Planklagenævnet af en beboer i Nivå den 22. maj 2017.
Klagerens anbringender
Klageren anførte primært, at dyrelivet i et konkret område i Nivå (ramme NR10) var negativt påvirket, og at vandproblemer burde undersøges nærmere. Klagen omhandlede specifikt kommuneplanramme NR10, Området mellem [vejnavn1] og [vejnavn2].
Klageren gjorde desuden gældende, at der var fjernet træer, opstillet skurvogne og udlagt metalplader i strid med lokalplan nr. L 3, og at et fjernvarmeprojekt var påbegyndt uden den nødvendige dispensation. Klageren mente, at kommunen ikke havde undersøgt disse forhold tilstrækkeligt.
Kommunens screeningsafgørelse og bemærkninger
Kommunen havde forud for planforslagets vedtagelse foretaget en miljøscreening i henhold til miljøvurderingsloven. Screeningen fokuserede på fire planændringer i kommuneplan 2017 sammenlignet med kommuneplan 2013, herunder udlægning af ramme NR10 til rekreativt grønt område med mulighed for fritidsformål og bymæssige ikke-støjende fritidsanlæg.
I forhold til klagerens anbringender om træfældning oplyste kommunen, at der var foretaget en udtynding af træerne, hvilket var almindelig driftspraksis og ikke relateret til kommuneplanen. Kommunen bekræftede også etableringen af en byggeplads til fjernvarmerelateret arbejde og hensigten om at give en lovliggørende dispensation fra lokalplanen.
Ændring i kommuneplan 2017
I forbindelse med den endelige vedtagelse af kommuneplan 2017 besluttede byrådet at udtage kommuneplanramme NR10, Området mellem [vejnavn1] og [vejnavn2], af den endelige plan. Området blev i stedet tilbageført til perspektivområde, som det var i kommuneplan 2013.
Planklagenævnet afviste at behandle klagen over Fredensborg Kommunes screeningsafgørelse, da klagen var uaktuel.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet kan alene tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet kan kun behandle forhold, der er omfattet af den påklagede afgørelse.
Tilsyn og lokalplanoverholdelse
De klagepunkter, der vedrørte fjernelse af træer, opstilling af skurvogne, udlægning af metalplader og fjernvarmearbejde i strid med lokalplan nr. L 3, var ikke omfattet af kommunens screeningsafgørelse om kommuneplan 2017. Planklagenævnet kunne derfor ikke behandle disse spørgsmål. Nævnet bemærkede, at kommunerne fører tilsyn efter Planloven § 51, stk. 1, men nævnet kan ikke tage stilling til klager over selve udøvelsen af tilsynspligten. En kommune har desuden mulighed for at lovliggøre forhold, der er i strid med en lokalplan, f.eks. ved at give en efterfølgende dispensation.
Afvisning af klagen over screeningsafgørelsen
Planklagenævnet lagde afgørende vægt på, at det konkrete rammeområde (NR10), som klagen vedrørte, var udtaget af den endelige kommuneplan, der blev vedtaget den 25. september 2017. Da rammen dermed ikke længere kunne danne grundlag for lokalplanlægning, fandt nævnet, at det ikke var aktuelt at tage stilling til klagen. På dette grundlag afviste Planklagenævnet at behandle klagen. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Det indbetalte klagegebyr blev tilbagebetalt.
Lignende afgørelser