Planklagenævnets afgørelse i sag om sommerhus og terrænregulering i Lemvig Kommune
Dato
15. april 2019
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Lemvig Kommunes afgørelse om at et sommerhus på [vejnavn1
Sagen omhandler Lemvig Kommunes afgørelser vedrørende et sommerhus på [adresse1], som en nabo har klaget over til Planklagenævnet. Kommunen traf den 9. februar 2018 en indirekte afgørelse om, at sommerhuset var i overensstemmelse med lokalplan nr. 138 – 3F 0.1/2009 for sommerhusområdet ved Gjeller Odde. Den 29. juni 2018 gav kommunen desuden en lovliggørende tilladelse til en foretaget terrænregulering på ejendommen.
Klagepunkter
Klageren har navnlig klaget over følgende forhold:
- Kommunens fastlæggelse af niveauplan.
- At byggeriet medfører indbliksgener og afvandingsproblemer for klagerens ejendom.
- At bygningens højde er i strid med lokalplanen.
- At bebyggelsesprocenten og etageantallet er overskredet på grund af en opført hems og et skur.
- At terrænreguleringen er utilstrækkelig dokumenteret og i strid med lokalplanen.
- At kommunens afgørelse er i strid med lighedsprincippet, da en lignende terrænregulering i området tidligere blev afvist.
Lokalplanens bestemmelser
Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 138 – 3F 0.1/2009, som indeholder specifikke bestemmelser for området:
- Afstand til skel: Beboelsesbygninger må ikke opføres nærmere skel end 5 m. Garager, carporte, udhuse, drivhuse og overdækkede terrasser kan dog opføres i en afstand af 2,5 m fra naboskel, jf. lokalplanens § 6.3.
- Bebyggelsesprocent: Må ikke overstige 10%, beregnet efter Bygningsreglement 2008 (BR08), jf. lokalplanens § 6.6.
- Etageantal: Bebyggelse kan kun opføres i én etage, jf. lokalplanens § 6.7.
- Bygningshøjde: Må ikke overstige 5 m målt fra naturligt terræn eller fastsat niveauplan, jf. lokalplanens § 6.10.
- Terrænregulering: Kræver kommunal godkendelse, jf. lokalplanens § 9.1.
Forløb før kommunens afgørelse
Lemvig Kommune gav oprindeligt byggetilladelse den 13. april 2016 med dispensation for afstand til skel. Denne afgørelse blev hjemvist af Statsforvaltningen den 6. december 2016 på grund af manglende begrundelse og partshøring. En klage til Natur- og Miljøklagenævnet blev afvist på grund af overskridelse af klagefristen. Den nye byggetilladelse blev givet den 9. februar 2018, og den lovliggørende tilladelse til terrænregulering den 29. juni 2018. Kommunen begrundede terrænreguleringen med, at terrænet var sammenligneligt og tilpasset de omkringliggende grunde, og at indbliksgener ikke var større end for området generelt. Kommunen anerkendte afvandingsproblemer, men tilskrev dem vejvand og trykvand, og oplyste om et igangværende arbejde med en løsning i samarbejde med grundejerforeningen.
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Lemvig Kommunes afgørelser, hvilket betyder, at kommunens afgørelser fortsat er gældende.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet kan kun tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet kan ikke tage stilling til skønsmæssige afgørelser, herunder om en dispensation er rimelig eller hensigtsmæssig, eller om byggeriet giver indbliksgener.
Afviste klagepunkter
Planklagenævnet afviste at behandle flere klagepunkter:
- Bebyggelsesprocent og etageantal: Klagen vedrørte, at det faktisk opførte byggeri stred mod lokalplanen, hvilket Planklagenævnet opfattede som en klage over kommunens tilsynspligt. Nævnet kan ikke tage stilling til kommunens udøvelse af tilsynspligten, jf. Planloven § 51, stk. 2. Klageren blev henvist til Ankestyrelsen for spørgsmål om kommunens tilsynspligt.
- Fastlæggelse af niveauplan: Kommunens fastlæggelse af niveauplan sker i henhold til byggelovgivningen. Planklagenævnet har ikke kompetence til at tage stilling til dette klagepunkt og henviste til Nævnenes Hus, Byggeklageenheden.
- Husets afstand til skel: Klagefristen for kommunens dispensation fra lokalplanen vedrørende husets placering i forhold til skel var overskredet, hvorfor nævnet ikke kunne behandle dette punkt.
Behandlede klagepunkter
Planklagenævnet behandlede følgende klagepunkter og fandt ingen grund til at give medhold:
- Utilstrækkeligt grundlag for sagsbehandlingen (terrænregulering): Nævnet fandt ikke, at kommunens afgørelse om lovliggørelse af terrænreguleringen var truffet på et utilstrækkeligt grundlag. Kommunen havde foretaget en besigtigelse og indhentet ekstern bistand fra en landinspektør. Lokalplanens § 9.1 kræver godkendelse for alle terrænreguleringer, men fastsætter ingen grænser for, hvad kommunen kan godkende.
- Carportens afstand til skel: Carporten er ifølge afsætningsplanen placeret 3 m fra naboskel og 9,5 m fra vejskel. Dette er i overensstemmelse med lokalplanens § 6.3, som tillader carporte 2,5 m fra naboskel.
- Bygningshøjde: Bygningens højde er ifølge de godkendte tegninger 4,83 m, målt fra et fastsat niveauplan. Dette er lavere end den maksimalt tilladte højde på 5 m i lokalplanens § 6.10.
- Lighedsprincippet: Nævnet fandt ikke, at sagen om terrænregulering på [adresse1] kunne sammenlignes med den sag, klageren henviste til på [adresse3], primært på grund af store forskelle i grundstørrelse og topografi. Der var derfor ikke tale om usaglig forskelsbehandling.
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3.
Lignende afgørelser