Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til blomsterbutik i Ringkøbing-Skjern Kommune
Dato
24. september 2020
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Ringkøbing-Skjern Kommunes landzonetilladelse til opførelse
Ringkøbing-Skjern Kommune meddelte den 1. marts 2018 landzonetilladelse til opførelse af en 77 m² stor bygning til blomsterbutik på en landbrugsejendom beliggende i landzone på [adresse1]. Afgørelsen blev truffet i henhold til Planlovens § 35, stk. 1.
Klage fra Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Naturfredningsforening, afdelingen i Ringkøbing-Skjern, klagede den 18. marts 2018 til Planklagenævnet over kommunens afgørelse. Klagen blev modtaget af nævnet den 13. april 2018.
Klagerens hovedargumenter var:
- Der er tale om et ikke-primært erhverv, som ikke hører hjemme i landzonen.
- Butikker af den ansøgte type bør placeres i områder udlagt til formålet i kommuneplanen.
- Ejendommen ligger i et område, hvor landskabelige hensyn skal vægtes højt.
- Klageren var uenig i kommunens inddragelse af muligheder for at indrette overflødiggjorte driftsbygninger som begrundelse for tilladelsen.
Ejendommens og områdets karakteristika
Ejendommen, [matrikel1], er en del af en landbrugsejendom på 76,5 ha i landzone, omgivet af dyrkede arealer ca. 2 km øst for landsbyen Grønbjerg. På ejendommen findes et stuehus og 3.672 m² driftsbygninger, der alle anvendes til landbrugsdrift.
Området er udpeget som bevaringsværdigt landskab (småbakket morænelandskab) og værdifuldt geologisk område (Skovbjerg Bakkeø) i kommuneplanen. Ifølge kommuneplanens retningslinje 1.1 skal nye butikker etableres i afgrænsede butiksområder, og i bevaringsværdige landskaber skal landskabelige værdier tillægges særlig stor vægt ved etablering af byggeri. Ejendommen ligger uden for kommuneplanens rammer for blandet bolig og erhverv i Grønbjerg.
Ansøgningens indhold
Ansøgningen fra den 5. januar 2018 omhandlede opførelse af en 77 m² stor bygning, benævnt "pavillon", til en blomsterbutik. Alternativt blev der søgt om en midlertidig tilladelse på 5 år. Butikken og et tilhørende parkeringsareal på ca. 185 m² skulle placeres tæt på det eksisterende stuehus og inden for et læhegn. Formålet var at skabe bedre forhold for arbejdsliv og familieliv for ansøgeren, med forventning om 5-10 daglige bilbesøg og 2-3 ugentlige vareleverancer. Landbrugsdriften og blomsterbutikken ville være adskilt.
Kommunens begrundelse for tilladelse
Ringkøbing-Skjern Kommune vurderede, at der ikke var væsentlige landskabelige forhold, der hindrede opførelsen, da bygningen visuelt ville indgå som en del af ejendommens øvrige bebyggelse. Kommunen henviste til, at Planlovens § 37, stk. 1 tillader etablering af mindre butikker i overflødiggjorte landbrugsbygninger uden landzonetilladelse, og selvom alle driftsbygninger på ejendommen var i brug, mente kommunen, at pavillonens beskedne størrelse og ringe synlighed ikke havde en så negativ betydning, at der skulle meddeles afslag.
Planklagenævnet ændrer Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse af 1. marts 2018 om landzonetilladelse til opførelse af en bygning til blomsterbutik til et afslag.
Planklagenævnets kompetence og undtagelsesbestemmelser
Planklagenævnet er kompetent til at behandle klager over kommunale afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1, jf. Planlovens § 58, stk. 1. Nævnet fastslog, at det ansøgte krævede landzonetilladelse, da undtagelsesbestemmelserne i Planlovens § 37, stk. 1 (om ibrugtagning af overflødiggjorte landbrugsbygninger) og Planlovens § 36, stk. 1 (om tilbygninger til mindre butikker i overflødiggjorte bygninger) ikke fandt anvendelse. Dette skyldes, at der var tale om nyopførelse af en bygning, og ikke om indretning i en eksisterende, overflødiggjort bygning.
Generelle principper for landzoneadministration
Nævnet understregede, at hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne land og sikre, at bymæssig udvikling sker i planlagte områder. Landzonereglerne skal administreres ud fra landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for bebyggelse, der ikke er nødvendig for landbrug, skovbrug og fiskeri. Nyt byggeri til ikke-primært erhverv bør som hovedregel placeres i byzone og kun undtagelsesvis tillades i landzone.
Planklagenævnets konkrete vurdering
Planklagenævnet fandt, at der ikke kunne gives landzonetilladelse til opførelse af blomsterbutikken, da det ville stride imod de planlægningsmæssige hensyn, herunder hensynet til at undgå byspredning. Nævnet lagde vægt på følgende:
- Der er tale om nybyggeri til et ikke-primært erhverv i det åbne land.
- Ejendommen ligger i et uplanlagt område uden for kommuneplanens rammer.
- Området er udpeget med særlige landskabelige beskyttelsesinteresser.
Nævnet tillagde det ikke vægt, at den nye butik ville blive placeret nær eksisterende bygninger og ikke ville være væsentligt synlig, da hensynet til de landskabelige beskyttelsesinteresser vejer tungere. Det blev også bemærket, at det ikke er relevant for vurderingen, at der ikke er overflødige bygninger på ejendommen, da Planlovens § 37, stk. 1 varetager hensynet til at undgå værdispild og ikke medfører, at der kan opføres nye bygninger, hvis de eksisterende er i fortsat drift. Nævnet fandt samlet set ikke, at der forelå særlige forhold, der kunne begrunde en tilladelse i strid med de planmæssige hensyn. Endvidere lagde nævnet vægt på, at en tilladelse ville kunne få præcedensvirkning for lignende ansøgninger.
Afgørelsens endelighed
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Lignende afgørelser