Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om terrænregulering i Jyllinge Nordmark

Dato

4. november 2020

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Roskilde Kommunes afgørelse om at terrænregulering på [vejnavn1

Roskilde Kommune traf den 25. september 2017 afgørelse om, at den udførte terrænregulering på [adresse1] var i overensstemmelse med lokalplan nr. 1.37, boligområdet Jyllinge Nordmark. En nabo klagede den 18. oktober 2017 til Planklagenævnet over denne afgørelse, idet klageren navnlig anførte, at kommunen havde truffet afgørelse på et forkert retligt grundlag. Klagen blev modtaget af Planklagenævnet den 9. februar 2018.

Ejendommen og de relevante lokalplaner

Ejendommen på [adresse1], [matrikel1], har været omfattet af to relevante lokalplaner:

  • Lokalplan nr. 1.37 (vedtaget 24. juni 1998): Denne lokalplans § 9.3 fastslog, at terrænreguleringer på mere end +/- 50 cm kun måtte foretages med byrådets tilladelse. Der var ingen bestemmelser om afstand til skel for terrænreguleringer.
  • Lokalplan nr. 612 (vedtaget 25. november 2015): Denne lokalplans § 8.10 begrænsede terrænregulering til +/- 50 cm. Den indeholdt også en vigtig bestemmelse om, at terrænregulering, der ikke tjente til fælles håndtering af regn- og overfladevand, ikke måtte ske nærmere naboskel end 2 meter. Lokalplan nr. 612 blev dog ophævet af Planklagenævnet ved afgørelse af 21. april 2017, hvorefter lokalplan nr. 1.37 igen blev gældende. Lokalplan nr. 612 er siden blevet erstattet af lokalplan nr. 668.

Forløbet op til kommunens afgørelse

Roskilde Kommune meddelte byggetilladelse til et enfamiliehus på ejendommen den 14. april 2016 uden dispensationer. Klageren henvendte sig den 24. april 2017 til kommunen med bekymring over terrænreguleringen, især ved skel, og anførte, at der var opstået uenighed om overholdelse af gældende regler. Klageren mente, at terrænreguleringen var sket i strid med reglerne, mens bygherren fastholdt, at den var udført korrekt efter byggetegningerne.

Kommunen partshørte ejendommens ejer og besigtigede ejendommen den 3. august 2017. Ved tilsynet konstaterede kommunen, at terrænreguleringen omkring huset holdt en afstand på 2 meter til naboskel, og at der var en mindre terrænforskel ved skel. Kommunen traf den 4. august 2017 afgørelse om, at skråningen ved skel skulle flades ud for at forhindre jordskred, men krævede ikke, at terrænet skulle føres ned til nabogrundens niveau.

Kommunens afgørelse og klagerens indvendinger

Den 25. september 2017 traf Roskilde Kommune den afgørelse, der blev klaget over, om at lukke sagen. Kommunen anførte, at selvom lokalplan nr. 612 var gældende, da byggetilladelsen blev givet, var den blevet ophævet af Planklagenævnet, hvilket betød, at lokalplan nr. 1.37 igen var gældende for de udførte terrænarbejder. Kommunen vurderede, at terrænet i vid udstrækning var i overensstemmelse med de godkendte tegninger og ikke i strid med det på udførelsestidspunktet gældende lovgrundlag (lokalplan nr. 1.37).

Klageren fastholdt, at terrænreguleringen var sket i perioden juni 2016 til 18. april 2017, hvor lokalplan nr. 612 stadig var gældende (den blev først ophævet den 21. april 2017). Klageren gjorde derfor gældende, at terrænreguleringen skulle vurderes efter lokalplan nr. 612's bestemmelse om, at terrænregulering ikke måtte ske nærmere naboskel end 2 meter, medmindre det tjente til fælles håndtering af regn- og overfladevand. Klageren anførte desuden, at terrænreguleringen medførte gener fra regnvand og jordskred. Kommunen fastholdt, at lokalplan nr. 1.37 var den gældende efter ophævelsen af lokalplan nr. 612.

Planklagenævnet har kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Dette omfatter spørgsmålet om, hvorvidt terrænreguleringen er i overensstemmelse med lokalplanen og dermed umiddelbart tilladt efter planloven.

Vurdering af den rette lokalplan

Planklagenævnet bemærkede, at lokalplan nr. 612 blev ophævet af nævnet ved afgørelse af 21. april 2017. Ophævelsen betød, at det samlede plangrundlag var ugyldigt, og at planprocessen skulle gennemføres på ny. Den påklagede afgørelse fra Roskilde Kommune blev truffet den 25. september 2017.

Planklagenævnet fandt, at kommunen i september 2017 ikke havde hjemmel til at træffe afgørelse efter lokalplan nr. 612 om, hvor tæt på skel terrænreguleringen måtte ske, da lokalplanen på dette tidspunkt var ophævet og således ikke var gældende. Dette gjaldt uanset, om terrænreguleringen rent faktisk måtte være blevet etableret i strid med lokalplan nr. 612. Der gjaldt således ikke i september 2017 et forbud mod, at terrænreguleringen skete tættere på skel end 2 meter. Det var dermed også uden betydning, om der rent faktisk var sket en sådan terrænregulering, hvorfor Planklagenævnet ikke tog stilling til dette spørgsmål.

Planklagenævnets afgørelse

Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Roskilde Kommunes afgørelse af 25. september 2017 om, at den udførte terrænregulering på [adresse1] var i overensstemmelse med lokalplan nr. 1.37, Jyllinge Nordmark. Dette betyder, at kommunens afgørelse står ved magt.

Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.

Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, da nævnet ikke har afvist at behandle sagen, klagen ikke er tilbagekaldt, og nævnet ikke har givet klageren medhold eller ændret den påklagede afgørelse. Afgørelsen vedrørende klagegebyret kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.

Lignende afgørelser