Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om tillæg til miljøgodkendelse af svinebrug på [adresse1]
Dato
5. juli 2019
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Husdyrbrugloven
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning i sag om tillæg til miljøgodkendelse af husdyrbrug i Sorø
Lovreferencer
Sorø Kommune meddelte den 1. september 2017 et tillæg til en eksisterende miljøgodkendelse for et svinebrug på [adresse1], hvilket tillod en udvidelse af svineproduktionen til 213,75 dyreenheder (DE). Ansøgningen om tillæg blev indsendt den 5. maj 2017. Den oprindelige miljøgodkendelse fra 2008, som blev stadfæstet af Natur- og Miljøklagenævnet i 2012, omfattede en udvidelse fra 72 DE til 185,44 DE.
Klagepunkter fra omboende
En omboende påklagede afgørelsen den 29. september 2017 til Miljø- og Fødevareklagenævnet med flere anbringender:
- Udvidelsen ville medføre væsentlige lugtgener, der oversteg tålegrænsen.
- Den eksisterende slagtesvinestald havde fire ventilationsafkast, selvom den oprindelige godkendelse kun tillod ét centralt afkast, hvilket forøgede lugt-, ammoniak- og støjpåvirkningen.
- Husdyrbruget overholdt ikke flere vilkår i den eksisterende miljøgodkendelse, herunder orienteringspligt ved gylleudkørsel og manglende ammoniakmålinger.
- Støjkilder fra anlægget medførte væsentlige støjgener, især ved et opholdsareal ved klagers sø.
- Der var ikke taget hensyn til beskyttelsen af klagers sø efter Naturbeskyttelseslovens § 3, da søen var et tilholdssted for en artsrigdom af tudser, frøer og snoge.
Kommunens vurdering og bemærkninger
Sorø Kommune vurderede, at lugtgenerne ikke oversteg grænsekriterierne, og at beregningerne var udført med Miljøstyrelsens ansøgningssystem husdyrgodkendelse.dk. Kommunen bemærkede, at vilkåret om orientering af naboer ved gylleudkørsel var bortfaldet den 1. august 2017 som følge af ændringer i Husdyrbrugloven. Vedrørende støj oplyste kommunen, at overholdelse af vilkår var et tilsynsanliggende, og at vejledende støjmålinger ville blive udført ved klagers bolig, men ikke ved søen, da Miljøstyrelsens vejledning om ekstern støj fra virksomheder (vejledning nr. 5/1984) begrænser målepositioner til bolig og udendørsarealer op til 15 m fra boligen.
Nye oplysninger under sagsbehandlingen
Miljø- og Fødevareklagenævnet anmodede Sorø Kommune om at redegøre for, om de afvigende ventilationsforhold berettigede en konkret spredningsberegning med OML-modellen, jf. Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug bilag 3. Kommunen fremsendte en OML-beregning, der viste overholdelse af lugtbeskyttelsesniveauet for de fire afkast. Kommunen vurderede, at de fire afkast var af underordnet betydning, da de var samlet inden for 15 m fra den sydlige gavl, og at støjen var mindre end ved traditionel ventilation.
Miljø- og Fødevareklagenævnet begrænsede sin prøvelse til spørgsmålet om væsentlige lugtgener fra husdyrbruget. Nævnet bemærkede, at tilsynsspørgsmål, herunder overholdelse af eksisterende vilkår, ikke kunne påklages til nævnet, jf. Husdyrbruglovens § 48, stk. 2.
Retligt grundlag for lugt
Sagen blev behandlet efter de hidtil gældende regler, da ansøgningen var indgivet før den 1. august 2017, jf. Husdyrbruglovens § 10, stk. 17. Ifølge Husdyrbruglovens § 19 skal kommunen sikre, at ansøger har truffet de nødvendige foranstaltninger for at forebygge forurening, og at husdyrbruget kan drives uden uforenelig påvirkning af omgivelserne. En tilladelse kan ikke meddeles, hvis etableringen, udvidelsen eller ændringen vurderes at medføre væsentlige virkninger på miljøet, herunder overskridelse af beskyttelsesniveauet for lugt fastlagt i Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug § 11, stk. 1. Geneafstanden skal beregnes ud fra både Miljøstyrelsens lugtmodel og FMK-vejledningen, hvor den længste afstand er gældende. En konkret OML-beregning kan erstatte standardberegningen ved "meget afvigende ventilationsforhold i forhold til almindelig praksis".
Lugtberegningens mangler
Nævnet konstaterede, at Sorø Kommune havde indtegnet slagtesvinestalden som en mindre firkant omkring de fire afkast i ansøgningssystemet, hvilket var en forkert metode. Korrekt indtegning af staldanlæggene ville have vist, at beskyttelsesniveauet for lugt ikke kunne overholdes for enkeltboliger i landzone, da geneafstandene beregnet efter FMK-vejledningen var længere end de faktiske afstande. Nævnet fandt, at kommunen ikke havde foretaget den nødvendige vurdering af, om der var tale om "meget afvigende ventilationsforhold", der berettigede anvendelsen af en OML-beregning. Denne mangel var væsentlig.
Afgørelse
På baggrund af den væsentlige mangel i kommunens vurdering af lugtberegningen ophævede Miljø- og Fødevareklagenævnet Sorø Kommunes afgørelse af 1. september 2017 om tillæg til miljøgodkendelse og hjemviste sagen til fornyet behandling i Sorø Kommune. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2, nr. 1.
Øvrige bemærkninger
Nævnet bemærkede desuden, at Sorø Kommune ved fornyet behandling skulle sikre korrekt angivelse af lagerandel for flydende husdyrgødning og vurdere ændringer i BAT-N-beregningen. Vedrørende klagers sø fandt nævnet ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at udvidelsen ikke ville medføre negative konsekvenser for den omgivende natur eller en tilstandsændring af søen, selvom søer ikke er omfattet af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens beskyttelsesniveau for ammoniak, men er beskyttet efter Naturbeskyttelseslovens § 3. Nævnet var endvidere enig med kommunen i, at vilkår 13 om orienteringspligt ved udbringning af gylle var bortfaldet den 1. august 2017, jf. Husdyrbruglovens § 10, stk. 6.
Lignende afgørelser