Afgørelse om ophævelse af lukning af udyrket areal for offentligheden
Dato
30. november 2021
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - øvrige
Højdepunkt
Ophævelse af afgørelse i sag om offentlighedens adgang på udyrket areal i Hjørring
Lovreferencer
Sagen omhandler Hjørring Kommunes afgørelse af 3. august 2017, der tillod lukning af et udyrket areal på matr. nr. [F1], Dalsager Klit, for offentlighedens adgang. Afgørelsen blev truffet med henvisning til Naturbeskyttelseslovens § 24, stk. 5, som giver ejere mulighed for at opsætte skilte, der forbyder færdsel, hvis der er behov for beskyttelse af dyre- og planteliv. Kommunen vurderede, at arealet var en vigtig yngleplads for rødrygget tornskade og flere rødlistede sommerfuglearter, samt en rasteplads for rovfugle og uglearter om vinteren. Kommunen havde modtaget en anmeldelse om opsatte forbudsskilte og vurderede, at en markvej ind i området var lovligt spærret i henhold til Naturbeskyttelseslovens § 26.
Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet
Danmarks Naturfredningsforening (lokalafdeling Hjørring), Dansk Ornitologisk Forening (Nordjylland) og en privat klager indbragte sagen for Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klagerne anførte, at der ikke var et konkret beskyttelsesbehov i sommerperioden, da adgangen allerede var begrænset af græssende husdyr. De fremhævede, at færdsel i vintermånederne var begrænset og påvirkede dyrelivet minimalt på det store areal. Desuden påpegede de, at lignende naturområder i Hjørring Kommune husede de samme arter, som trivedes fint trods menneskelig færdsel. Klagerne argumenterede for, at Naturbeskyttelsesloven har til formål at give befolkningen adgang til naturen, og at der derfor skulle foreligge tungtvejende grunde for at fravige dette udgangspunkt. De udtrykte også bekymring for, at en lukning ville reducere viden om arters forekomst og udbredelse, da besøgende bidrager med observationer til databaser som DOFbasen og Fugleognatur.
Hjørring Kommunes bemærkninger
Hjørring Kommune bemærkede i sit svar, at ejeren havde oplevet et stigende antal besøgende, herunder hundeluftere med løse hunde, mountainbikere og ATV-kørere, samt at låger ofte blev glemt åbne. Kommunen henviste til observationer af blå kærhøg, musvåge og mosehornugle i området som yderligere begrundelse for beskyttelsesbehovet.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Hjørring Kommunes afgørelse om at lukke Dalsager Klit for offentlighedens adgang. Nævnet vurderede, at et forbud mod offentlig færdsel ikke var rimeligt begrundet i beskyttelse af dyre- og planteliv.
Nævnets vurdering af adgangsregler
Nævnet henviste til Naturbeskyttelseslovens § 24, stk. 1, der fastslår, at udyrkede arealer er åbne for færdsel til fods og ophold, hvis der er lovlig adgang. Adgang til privatejede, udyrkede arealer er fra kl. 6 til solnedgang, jf. Naturbeskyttelseslovens § 24, stk. 3. Bestemmelsen gælder dog ikke for forsvarligt hegnede privatejede arealer, jf. Naturbeskyttelseslovens § 24, stk. 4. Dog er der adgang til hegnede, udyrkede arealer uden græssende husdyr gennem låger og led, medmindre der er opsat skilte, der forbyder færdsel, jf. Naturbeskyttelseslovens § 24, stk. 5. Ejeren kan opsætte sådanne skilte, hvis der er behov for beskyttelse af dyre- og planteliv. Hvis hegningen eller skiltningen ikke er rimeligt begrundet, kan kommunen påbyde den fjernet.
Vurdering af beskyttelsesbehov
Nævnet lagde vægt på, at tilstedeværelsen af sjældne arter alene ikke kan begrunde en lukning af et større naturområde. Offentlighedens færdsel til fods og på cykel på det knap 50 ha store areal blev anset for at medføre en begrænset forstyrrelse af dyre- og plantelivet. Da der er græssende husdyr i området om sommeren, er der i denne periode, som falder sammen med yngleperioden for rødrygget tornskade og flyvetiden for kommabredpande, ikke et konkret beskyttelsesbehov. Selvom mosehornuglen er kritisk truet og observeret rastende, vurderede nævnet, at omfanget af offentlig færdsel i vinterhalvåret sandsynligvis er begrænset, og at forstyrrelserne på det store areal ikke i afgørende grad påvirker Dalsager Klit som rasteplads for arten. Nævnet bemærkede desuden, at ulovlig færdsel, såsom kørsel med ATV eller hundeluftning med løse hunde, ikke indgår i vurderingen af lovlig adgang, og at overtrædelser af Naturbeskyttelsesloven og færdselsloven kan anmeldes til politiet.
Afgørelse og gebyr
På baggrund af ovenstående ophævede Miljø- og Fødevareklagenævnet Hjørring Kommunes afgørelse. Som følge heraf tilbagebetales de indbetalte klagegebyrer i henhold til Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2, nr. 3. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelseslovens § 88, stk. 1.
Lignende afgørelser