Ophævelse af miljøgodkendelse til forlystelsespark på grund af manglende fælleskommunal afgørelse
Dato
23. december 2019
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøbeskyttelsesloven
Højdepunkt
Ophævelse af miljøgodkendelse til forlystelsespark i Lyngby-Taarbæk Kommune og Gentofte
Lovreferencer
Sagen vedrører en miljøgodkendelse meddelt af Lyngby-Taarbæk Kommune til en forlystelsespark. Forlystelsesparken er beliggende i Lyngby-Taarbæk Kommune, mens den tilhørende parkeringsplads ligger i Gentofte Kommune. Miljøgodkendelsen fra 18. maj 2017 omfattede ikke parkeringspladsen og blev meddelt uden Gentofte Kommunes medvirken.
Sagens historik og kompetencespørgsmål
Sagens kerne er en langvarig uenighed om, hvilken myndighed der har kompetencen til at meddele miljøgodkendelse, når en virksomheds aktiviteter strækker sig over en kommunegrænse. Allerede i 2006 og 2007 fastslog henholdsvis Miljøstyrelsen og det daværende Miljøklagenævn, at en miljøgodkendelse skal omfatte alle virksomhedens forurenende aktiviteter, inklusiv parkeringspladsen, og at en sådan godkendelse skal udarbejdes i fællesskab af Lyngby-Taarbæk og Gentofte kommuner. Denne praksis blev bekræftet af Natur- og Miljøklagenævnet i 2014.
Klagerne mod den nye godkendelse
Gentofte Kommune og en lokal grundejerforening har påklaget afgørelsen fra 2017. Deres primære klagepunkter er:
- At Lyngby-Taarbæk Kommune ikke havde kompetence til at træffe afgørelsen alene, og at godkendelsen er i strid med tidligere nævnsafgørelser, da den ikke omfatter parkeringspladsen.
- At godkendelsen lemper støjvilkår og udvider åbningstider uden en tilstrækkelig teknisk og økonomisk redegørelse for støjbegrænsende tiltag.
- At grundejerforeningen, som repræsentant for væsentligt berørte naboer, ikke blev partshørt i sagen.
Lyngby-Taarbæk Kommune har anført, at det har været umuligt at opnå enighed med Gentofte Kommune trods talrige møder, og at kommunen ikke anser de omboende for at have partsstatus.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver Lyngby-Taarbæk Kommunes afgørelse af 18. maj 2017 om miljøgodkendelse og hjemviser sagen til ny, fælles behandling i Gentofte Kommune og Lyngby-Taarbæk Kommune. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Afgørelsens begrundelse
Nævnet har begrænset sin prøvelse til spørgsmålet om, hvorvidt afgørelsen er truffet af den rette myndighed. Nævnet fastslår, at der med tidligere afgørelser fra Miljøstyrelsen (2006), Miljøklagenævnet (2007) og Natur- og Miljøklagenævnet (2014) er taget endeligt stilling til kompetencespørgsmålet. En miljøgodkendelse skal omfatte alle virksomhedens forurenende aktiviteter, herunder både forlystelsesparken og parkeringspladsen, og skal meddeles i fællesskab af de to berørte kommuner.
Da Lyngby-Taarbæk Kommunes afgørelse er truffet alene og ikke omfatter parkeringspladsen, lider den af en væsentlig retlig mangel. Afgørelsen er derfor ugyldig.
Bemærkninger til den nye sagsbehandling
Miljø- og Fødevareklagenævnet pålægger kommunerne ved den fornyede behandling at:
- Udarbejde en tidssvarende teknisk og økonomisk redegørelse for mulighederne for at begrænse støj fra samtlige kilder, inklusive parkeringspladsen.
- Vurdere, hvilke omboende der er væsentligt og individuelt berørte, og sikre partshøring i overensstemmelse med reglerne. Nævnet vurderer, at flere naboer har partsstatus og skulle have været partshørt.
Nævnet henviser desuden til, at miljø- og fødevareministeren har mulighed for at overtage kommunernes beføjelser i sager af større betydning, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 82.
Lignende afgørelser