Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om reklameskilte i det åbne land i Frederikssund
Dato
5. marts 2021
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - øvrige
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Stadfæstelse af afgørelse i sag om reklameskilte i det åbne land i Frederikssund
Lovreferencer
Sagen omhandler et påbud fra Vejdirektoratet om fjernelse af to reklameskilte for salg af kartofler og jordbær, der var opsat i det åbne land i Frederikssund Kommune. Skiltene var placeret ved A4 og langs A2 ved ejendommen A3.
Vejdirektoratets oprindelige afgørelse
Vejdirektoratet konstaterede den 7. juli 2016, at skiltene var opsat i strid med forbuddet mod reklameskilte i det åbne land, som fastsat i Naturbeskyttelseslovens § 21. Den 7. september 2016 meddelte Vejdirektoratet et påbud om fjernelse af skiltene i medfør af Naturbeskyttelseslovens § 73, stk. 5.
Klagerens argumenter
Ejendommens ejer påklagede afgørelsen den 5. oktober 2016 til Natur- og Miljøklagenævnet (senere overgået til Miljø- og Fødevareklagenævnet). Klageren anførte, at Vejdirektoratets fortolkning af reglerne var for restriktiv, og at skiltene burde være omfattet af undtagelsen i Naturbeskyttelseslovens § 21, stk. 2, nr. 5 om mindre oplysningsskilte vedrørende næringsdrift og virksomhed.
Vejdirektoratets vurdering af undtagelsen
Vejdirektoratet vurderede, at skiltene ikke opfyldte betingelserne for undtagelsen i Naturbeskyttelseslovens § 21, stk. 2, nr. 5, da de ikke levede op til kravene i den dagældende Bekendtgørelse om opsætning af mindre oplysningsskilte, skilte i erhvervsområder og reklamer på idrætsanlæg m.v. i det åbne land vedrørende størrelse og placering. Skiltene blev efterfølgende nedtaget den 20. september 2016.
Lovændringer under sagsbehandlingen
Under Miljø- og Fødevareklagenævnets behandling af sagen trådte en ændring af Naturbeskyttelsesloven i kraft den 1. juli 2018. Denne ændring, indført ved lov nr. 466 af 14. maj 2018, udvidede undtagelserne i Naturbeskyttelseslovens § 21, stk. 2 til at omfatte mindre skilte om sæsonbetinget salg af frisk frugt, grøntsager m.v. dyrket på ejendommen, jf. Naturbeskyttelseslovens § 21, stk. 2, nr. 6. Samtidig blev Bekendtgørelse om opsætning af skilte og andre indretninger i reklame- og propagandaøjemed i det åbne land ændret med nærmere krav til placering og størrelse.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Vejdirektoratets afgørelse af 7. september 2016 om, at reklameskiltene for salg af kartofler og jordbær var opsat ulovligt.
Nævnets vurdering af lovlighed
Nævnet tiltrådte, at skiltene var opsat i strid med forbuddet i Naturbeskyttelseslovens § 21, stk. 1. Nævnet var enig i Vejdirektoratets vurdering af, at skiltene ikke var omfattet af undtagelsen i Naturbeskyttelseslovens § 21, stk. 2, nr. 5, da de ikke levede op til kravene til størrelse og placering fastsat i den dagældende Bekendtgørelse om opsætning af mindre oplysningsskilte, skilte i erhvervsområder og reklamer på idrætsanlæg m.v. i det åbne land § 1 og Bekendtgørelse om opsætning af mindre oplysningsskilte, skilte i erhvervsområder og reklamer på idrætsanlæg m.v. i det åbne land § 2.
Anvendelse af ny lovgivning
Selvom reglerne blev ændret med ikrafttrædelse den 1. juli 2018, vurderede nævnet, at skiltningen heller ikke var lovlig efter de nye bestemmelser i Naturbeskyttelseslovens § 21, stk. 2, nr. 6. Dette skyldtes, at skiltene fortsat ikke opfyldte betingelserne for placering og størrelse, som nu er fastsat i Bekendtgørelse om opsætning af skilte og andre indretninger i reklame- og propagandaøjemed i det åbne land § 11.
Klagegebyr
Det indbetalte klagegebyr blev ikke tilbagebetalt, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Natur- og Miljøklagenævnet m.v. § 2.
Lignende afgørelser