Command Palette

Search for a command to run...

Kolding Kommune meddelte tilladelse til omlægning af en slagtesvinsproduktion til økologisk drift på en ejendom i Lunderskov. Projektet omfattede etablering af en 520 m² stor veranda i tilknytning til den eksisterende stald, hvilket udvidede det samlede produktionsareal.

Klagen fra naboerne

Flere naboer klagede samlet over afgørelsen med flere centrale anker:

  • Lugtgener: De udtrykte bekymring for væsentlige lugtgener, da husdyrbruget ligger tæt på et parcelhusområde og byzone. De mente, at kommunen uberettiget havde anvendt den såkaldte 50 %-regel til at fravige de vejledende lugtgrænser.
  • Fluegener: Etableringen af den åbne veranda ville ifølge klagerne give lugt og fluer fri adgang til omgivelserne. De påpegede desuden, at kemisk fluebekæmpelse er begrænset i økologisk drift.
  • Lovlighed af drift: Klagerne anførte, at den eksisterende produktion var ulovlig. De henviste til et vilkår i en tidligere miljøgodkendelse fra 2006, som krævede produktionen afviklet. De mente derfor, at der ikke var en lovlig nudrift at bygge videre på.
  • Landskabelig påvirkning: De mente, at kommunen ikke i tilstrækkelig grad havde dokumenteret, at projektet ikke ville påvirke de landskabelige værdier negativt.

Kommunens bemærkninger til klagen

Kolding Kommune fastholdt sin afgørelse og afviste klagepunkterne:

  • Lugt: Kommunen forsvarede brugen af 50 %-reglen i Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 32 med, at omlægningen til økologisk drift ville medføre et markant fald i den samlede lugtemission på 56-59 %.
  • Lovlighed: Kommunen afviste påstanden om ulovlig drift. De tidligere godkendelser med vilkår om afvikling var aldrig blevet udnyttet og var derfor bortfaldet. Den nuværende drift var baseret på en forhåndsanmeldelse fra 1994 og var dermed lovlig.
  • Landskab: Verandaen blev anset for erhvervsmæssigt nødvendig for økologisk drift og var placeret i tilknytning til eksisterende bygninger i et område udpeget til landbrug. Derfor vurderedes den ikke at påvirke landskabet negativt.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Kolding Kommunes afgørelse om tilladelse til omlægning til økologisk slagtesvinsproduktion, men med en række ændringer og tilføjelser til vilkårene. Nævnet behandlede klagepunkterne vedrørende lugt, fluer og landskabelig påvirkning.

Nævnets vurdering af lugtgener og 50 %-reglen

Nævnet fandt, at Kolding Kommune havde grundlag for at anvende den såkaldte 50 %-regel i Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 33. Betingelserne for reglen var opfyldt, da lugtemissionen fra husdyrbruget samlet set faldt markant, og den vægtede gennemsnitsafstand til naboer var mere end 50 % af den beregnede geneafstand. Nævnet fandt derfor ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering.

Nye og skærpede vilkår

For at sikre, at forudsætningerne for lugtberegningerne overholdes og for at imødekomme gener, skærpede og tilføjede nævnet flere vilkår til tilladelsen:

  • Vilkår 1 a (Nyt): Et specifikt krav om, at driften skal være økologisk og registreret som sådan hos Fødevarestyrelsen.
  • Vilkår 2 (Ændret): Et skærpet krav om, at skraber på spalterne skal køre mindst én gang i døgnet for hurtigt at fjerne gødning.
  • Vilkår 2 a (Nyt): Et generelt krav om opretholdelse af god staldhygiejne.
  • Vilkår 2 b (Nyt): Et krav om effektiv fluebekæmpelse i henhold til gældende retningslinjer for økologisk drift.

Fluegener og landskabelig påvirkning

Nævnet vurderede, at de nye og skærpede vilkår om hygiejne og gødningshåndtering ville sikre, at fluegenerne ikke blev væsentlige. Vedrørende den landskabelige påvirkning var nævnet enig med kommunen i, at verandaen var erhvervsmæssigt nødvendig og passende placeret i henhold til Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 34.

Som følge af afgørelsen, hvor klager fik delvist medhold i form af skærpede vilkår, blev det indbetalte klagegebyr tilbagebetalt.

Lignende afgørelser