Stadfæstelse af afslag på lovliggørende dispensation for juletræsbeplantning
Dato
4. februar 2019
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - beskyttelseslinier
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Stadfæstelse af afslag på lovliggørende dispensation i sag om juletræsbeplantning
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Silkeborg Kommunes afslag på lovliggørende dispensation til juletræsbeplantning indenfor fortidsmindebeskyttelseslinjen på en landbrugsejendom i Kjellerup. Den omhandlede beplantning, der udgør ca. 2,25 ha, blev etableret i perioden 2014-2015 på et areal, der tidligere var anvendt til sædvanlig landbrugsdrift. Beplantningen er placeret indenfor den 100 meter fortidsmindebeskyttelseslinje, der afkastes af gravhøjen ”St. Nørhøj”, som er en velbevaret oldtidsrundhøj.
Silkeborg Kommune varslede den 30. april 2018 påbud om fjernelse af juletræsbeplantningen efter en besigtigelse. Ejendommens bruger ansøgte den 18. maj 2018 om lovliggørende dispensation med løfte om fjernelse inden 1. april 2025 og en maksimal højde på 2,5-3 meter. Kommunen meddelte afslag den 8. juni 2018, idet de vurderede, at der ikke forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en dispensation. Kommunen lagde vægt på, at privatøkonomiske hensyn ikke indgår i vurderingen, og at beplantningen ville påvirke gravhøjens synlighed og de arkæologiske lag. Desuden henviste kommunen til risikoen for præcedens og til Natur- og Miljøklagenævnets praksis for beplantning indenfor fortidsmindebeskyttelseslinjen.
Klager påklagede afgørelsen den 5. juli 2018 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klager anførte, at det var en økonomisk byrde ikke at kunne færdigdrive beplantningen, og at den ikke væsentligt ville hindre indsynet til gravhøjen, da der allerede var beplantning langs ejendommens skel. Klager argumenterede desuden for, at juletræsbeplantningens rodnet var spinkelt og ikke udgjorde en nævneværdig risiko for arkæologiske lag, og at offentlighedens adgang til gravhøjen var sikret via en adgangsvej. Klager henviste til, at juletræsbeplantning er en sædvanlig landbrugsafgrøde, og at vejledningen til Naturbeskyttelsesloven § 18, stk. 1 åbner mulighed for dispensation til landbrugsmæssig drift med juletræer. Klager foreslog vilkår om fjernelse af en mindre del af beplantningen for at bevare indsigten og anmodede om høring af Slots- og Kulturstyrelsen, da de i en lignende sag havde udtalt sig positivt om tidsbegrænset dispensation. Silkeborg Kommune fastholdt, at tilplantning med juletræer indenfor beskyttelseslinjen kræver dispensation i henhold til vejledningen til Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 2.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Silkeborg Kommunes afslag på lovliggørende dispensation til juletræsbeplantningen indenfor fortidsmindebeskyttelseslinjen.
Nævnets vurdering og begrundelse
Nævnet fandt sagen tilstrækkeligt oplyst og afviste klagers anmodning om høring af Slots- og Kulturstyrelsen. Dette skyldes, at styrelsen har kompetence til afgørelser vedrørende selve fortidsmindet, mens beskyttelseslinjen administreres af kommunerne i henhold til Naturbeskyttelsesloven § 18, stk. 1.
Formålet med fortidsmindebeskyttelseslinjen er at sikre fortidsmindernes værdi som landskabselementer, herunder indsyn til og udsyn fra fortidsminderne, samt at beskytte de arkæologiske lag i området. Nævnet fastslog, at tilplantning med træer, herunder juletræer, er omfattet af forbuddet mod tilstandsændringer indenfor 100 meter fra fortidsminder og derfor kræver dispensation, uanset om det indgår i landbrugsmæssig omdrift. Dette er i overensstemmelse med nævnets praksis og vejledningen til naturbeskyttelsesloven.
Kommunen kan kun meddele dispensation i "særlige tilfælde" jf. Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 2. Praksis for beskyttelseszoner omkring fortidsminder er meget restriktiv. Økonomiske og driftsmæssige hensyn kan normalt ikke begrunde en dispensation. Desuden indgår risikoen for præcedens i vurderingen, da en dispensation kan få betydning for fremtidige lignende sager.
Nævnet vurderede, at der ikke forelå særlige forhold, der kunne begrunde dispensation. Der blev navnlig lagt vægt på, at juletræsbeplantningen vil påvirke indsynet til og udsynet fra gravhøjen og dermed forstyrre oplevelsen af den som landskabselement i det ellers flade og åbne landskab. Klagerens argumenter om begrænset indsigt grundet eksisterende beplantning eller offentlig adgangsvej blev ikke tillagt afgørende betydning. Nævnet vurderede endvidere, at bibeholdelse af juletræsbeplantningen kan medføre risiko for skade på de arkæologiske lag omkring fortidsmindet. Endelig indgik det i nævnets vurdering, at en dispensation ville kunne skabe præcedens i strid med beskyttelsens formål.
Gebyr
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, jf. Bekendtgørelse om indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2.
Lignende afgørelser