Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om Classic Race Aarhus - Ophævelse af påbud om driftsvilkår
Dato
12. april 2019
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøbeskyttelsesloven
Højdepunkt
Ophævelse af påbud om driftsvilkår til Classic Race Aarhus i Aarhus Kommune Miljø
Lovreferencer
Sagen omhandler Miljø- og Fødevareklagenævnets (MFKN) behandling af en klage over Aarhus Kommunes påbud af 17. maj 2018 om driftsvilkår for motorsportsløbet Classic Race Aarhus. Løbet, der afholdes årligt i Mindeparken, Aarhus, strækker sig over tre dage med deltagelse af ca. 300 racerbiler og 40.000 gæster. Klagen blev indgivet af en omboende, som anførte inhabilitet, sagsbehandlingsfejl og utilstrækkelig belysning af støjforholdene.
Sagens forhistorie og kommunens afgørelse
MFKN havde tidligere, den 29. januar 2018, ophævet Aarhus Kommunes tilladelse fra 2016 til Classic Race Aarhus for perioden 2017-2022 og hjemvist sagen. Kommunens oprindelige afgørelse fastsatte en støjgrænse på 120 dB(A) peak og løbsaktivitet fra kl. 8.00 til 18.30 fredag til søndag. MFKN fandt dengang, at sagen ikke var tilstrækkeligt oplyst til at vurdere, om den fastsatte grænseværdi var acceptabel, nødvendig og tilstrækkelig. Nævnet anbefalede en lægefaglig vurdering af det acceptable støjniveau og en teknisk/økonomisk vurdering af støjdæmpende tiltag.
I den påklagede afgørelse af 17. maj 2018 meddelte Aarhus Kommune påbud om driftsvilkår i medfør af Miljøbeskyttelsesloven § 42, stk. 1. Kommunen fastholdt en støjgrænse på 120 dB(A) peak og en samlet støjbelastning på 87 dB(A) for en løbsdag. Nye vilkår inkluderede tilbud om støjafskærmning til nabobeboelser, krav om måling af lydniveau under arrangementet af et certificeret firma, og at det A-vægtede peak-niveau fra bilerne ikke måtte overskride 120 dB(A) på omkringliggende matrikler. Kommunen indhentede en lægefaglig vurdering fra Aarhus Universitetshospital, Arbejdsmedicin, som angav, at over 50% af de eksponerede ville være generet, og at der kunne forekomme forbigående hørenedsættelse, men ikke varig skade. Kommunen vurderede, at den øgede udgift til højere støjafskærmning ikke var proportional med den begrænsede effekt, og at en støjgrænse på 120 dB(A) peak kunne accepteres, især grundet arrangementets nationale og lokale betydning.
Klagepunkter og kommunens bemærkninger
Klager anførte, at afgørelsen var ugyldig på grund af inhabilitet, idet byrådsmedlemmer og rådmænd var goodwillambassadører for Classic Race, og at der var truffet en politisk beslutning på forhånd. Klager påpegede også sagsbehandlingsfejl i forbindelse med partshøring, da kommunen ikke svarede på indsigelser inden afgørelse. Endvidere mente klager, at støjforholdene ikke var tilstrækkeligt belyst, og at 120 dB(A) peak var uforsvarligt, med henvisning til den lægefaglige vurdering og WHO’s Guidelines for Community Noise.
Aarhus Kommune afviste inhabilitet og sagsbehandlingsfejl. Kommunen oplyste, at rådmanden for Teknik og Miljø ikke var ambassadør, og at borgmesteren og rådmanden for Kultur og Borgerservice's ambassadørskab alene var for at fremme kommunens saglige interesser. Kommunen fastholdt, at støjforholdene var tilstrækkeligt belyst, og at den lægefaglige vurdering ikke indikerede reel risiko for sundhedsmæssig påvirkning. Efter løbet i 2018 blev der udarbejdet en ”Miljømåling – ekstern støj”, som dokumenterede, at det maksimale peak-niveau var 117,6 dB(A), og at grænseværdien på 120 dB(A) ikke var overskredet.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver Aarhus Kommunes afgørelse af 17. maj 2018 om påbud om driftsvilkår til Classic Race Aarhus og hjemviser sagen til fornyet behandling. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales i henhold til Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2, nr. 1.
Inhabilitet
Nævnet fandt ikke, at kommunens afgørelse var ugyldig som følge af inhabilitet. Der forelå ikke oplysninger, der berettigede tvivl om kommunens sagsbehandlings saglighed og upartiskhed. Nævnet lagde vægt på, at rådmanden for Teknik og Miljø ikke var ambassadør for Classic Race Aarhus, og at ingen medarbejdere i Teknik og Miljø havde særlig tilknytning til arrangementet. Det forhold, at borgmesteren og rådmanden for Kultur og Borgerservice behandlede sagen i politisk eventforum, medførte heller ikke inhabilitet, da det ikke unødigt bør lægge hindringer i vejen for almindelig politisk virksomhed, jf. Forvaltningsloven § 3, stk. 1.
Den fastsatte støjgrænse
MFKN fandt, at den fastsatte peakstøjgrænse på 120 dB(A) ikke er sundhedsmæssigt acceptabel, hvilket udgør en væsentlig mangel ved afgørelsen. Nævnet henviste til WHO’s Guidelines for Community Noise, som anbefaler en grænse på 120 dB peak for børn, og bemærkede, at en A-vægtning af 120 dB(A) kan indebære en højere støjbelastning end 120 dB peak, og at A-vægtning ikke er egnet til så høje peakniveauer. De lægefaglige udtalelser havde ikke forholdt sig til betydningen af A-vægtningen eller påvirkningen af forskellige befolkningsgrupper, herunder børn, som er mere følsomme over for støj. Kommunen skal derfor fastsætte en lavere peakstøjgrænse.
Støjdokumentation
I forbindelse med den fornyede behandling skal Aarhus Kommune udarbejde en ”Miljømåling – ekstern støj” efter anvisningerne i Bekendtgørelse om kvalitetskrav til miljømålinger, bilag 4. Målingen skal dokumentere, at den nye, lavere støjgrænse kan overholdes, og støjberegningerne skal anvende samme vægtning som de fastsatte støjvilkår. Det skal desuden fremgå af vilkåret, at støjgrænsen kun anses for overholdt, når det målte støjniveau tillagt måleusikkerheden ikke overstiger denne.
Lignende afgørelser