Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om dispensation til afgræsning af beskyttet eng

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en sag vedrørende dispensation til afgræsning af en beskyttet eng i Tønder Kommune. Sagen omhandler matr. nr. [F1], Mjolden Ejerlav, Mjolden, som er registreret som beskyttet fersk eng i henhold til Naturbeskyttelseslovens § 3, stk. 2, nr. 4.

Tønder Kommunes Afgørelse

Tønder Kommune traf den 15. december 2017 afgørelse om dispensation til afgræsning med heste på den beskyttede eng. Kommunen begrundede dispensationen med, at afgræsning med fire heste ville være en ekstensiv græsning, der ikke ville have en negativ effekt på engen, men derimod bidrage til dens fortsatte drift. Kommunen henviste til luftfoto fra 2004, der angiveligt viste tidligere afgræsning.

Dispensationen blev givet med flere vilkår, herunder at arealet kun måtte afgræsses med op til fire heste, at der ikke måtte tilskudsfodres ud over nødvendigt vitamin- og mineraltilskud, og at der ikke måtte sprøjtes, gødskes, jordbehandles, sås, plantes eller oplagres noget. Desuden skulle søer og vandløb hegnes fra græsningsarealet, og kommunen forbeholdt sig ret til at ændre græsningstryk og -areal, hvis græsningen skadede vilde dyr og planter.

Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet

Ejendommens ejer påklagede afgørelsen den 15. januar 2018. Klager anførte, at afgræsning af engen ikke krævede dispensation fra Naturbeskyttelseslovens § 3, da der var tale om en fortsættelse af den hidtidige landbrugsmæssige drift. Klager henviste til, at arealet tidligere var blevet anvendt til afgræsning med store fåreflokke indtil 2015, og at der indimellem var taget slet og afpudset. Klager fremlagde en erklæring fra den tidligere ejer, der bekræftede regelmæssig tilførsel af handelsgødning og tilskudsfodring af får.

Klager mente desuden, at de tilknyttede vilkår var for vidtgående, hvis dispensation alligevel var nødvendig. Klager ønskede at kunne have det antal heste, arealet kunne bære, gødske med handelsgødning, sprede hestemøg, hegn forsvarligt, tilskudsfodre og undgå kommunale krav om græsningstryk eller -periode.

Tønder Kommunes Bemærkninger

Tønder Kommune fastholdt sin afgørelse og bemærkede, at klager kun havde ansøgt om afgræsning med fire heste, ikke gødskning eller hestemøg. Kommunen anførte, at luftfotos ikke viste afgræsning udover 2004, og at arealet ikke bar præg af gødning. Kommunen kunne ikke bekræfte den af klager beskrevne driftshistorik og fastholdt, at der var tale om en tilstandsændring, der krævede dispensation.

Nye Oplysninger under Sagsbehandlingen

Under sagens behandling oplyste Tønder Kommune i januar 2021, at luftfotos fra 1995-2017 viste et spættet areal uden tegn på dyr, bortset fra en enkelt sommer i 2004. Siden 2004 syntes arealet ikke at være afgræsset eller gødet, og der var ingen veksler eller hegnslinjer. Arealet fremstod stribet grundet flere års høslet. Kommunen bemærkede også, at klager havde ansøgt om hegning, hvilket indikerede, at arealet ikke tidligere havde været hegnet til græssende dyr. Kommunen havde ikke besigtiget arealet i forbindelse med sagsbehandlingen.

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Tønder Kommunes vurdering af, at det omhandlede areal er beskyttet fersk eng efter Naturbeskyttelseslovens § 3, stk. 2, nr. 4. Nævnet lagde vægt på, at engen på luftfotos fremstod med en rodet struktur og varierende farver, uden tegn på opdyrkning, og at den var lavtliggende.

Vurdering af Dispensationsbehov

Nævnet vurderede, at beskyttelsesordningen i Naturbeskyttelseslovens § 3 ikke er til hinder for, at arealernes hidtidige lovlige benyttelse fortsættes, så længe driften ikke medfører tilstandsændringer. Det kræver ikke dispensation at sætte husdyr på et § 3-areal, hvis de alene græsser og opretholder naturtypen i overensstemmelse med hidtidig drift.

Nævnets Konklusion om Afgræsning

Miljø- og Fødevareklagenævnet konkluderede, at afgræsning af det beskyttede areal ikke kræver dispensation fra Naturbeskyttelseslovens § 3. Nævnet vurderede, at afgræsning har været sædvanlig drift i det omfang, arealet blev afgræsset indtil 2014 eller 2015. Denne vurdering baseredes på, at engen på luftfotos i perioden frem til 2015 ikke viste tegn på tilgroning eller høslet, hvilket indikerer, at vegetationen sandsynligvis blev holdt nede af græssende dyr. Nævnet bemærkede også tilstedeværelsen af græssende dyr på luftfotos fra 2004 og 2008, samt den tidligere lodsejers erklæring, der understøttede engens hidtidige anvendelse som græsningsareal. Nævnet bemærkede endvidere, at engen sandsynligvis er meget fugtig, hvilket indikerer, at dyrene først er lukket ud hen på sommeren.

Afgørelse og Gebyr

Nævnet har ikke taget stilling til, om der kan meddeles dispensation til tilskudsfodring, gødskning mv., da Tønder Kommune ikke har truffet afgørelse herom. Klager blev henvist til at rette henvendelse til kommunen vedrørende disse spørgsmål.

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver Tønder Kommunes afgørelse af 15. december 2017 om dispensation til afgræsning af beskyttet eng på matr. [F1], Mjolden Ejerlav, Mjolden. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelseslovens § 88, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8. Som følge af afgørelsen tilbagebetales det indbetalte klagegebyr i henhold til Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2, nr. 2.

Lignende afgørelser