Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om udvidelse af minkproduktion på ejendommen [adresse1]
Dato
8. oktober 2019
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Husdyrbrugloven
Højdepunkt
Stadfæstelse af miljøgodkendelse til udvidelse af minkproduktion i Brønderslev Kommune
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage fra omboende vedrørende Brønderslev Kommunes miljøgodkendelse af 7. december 2017 til udvidelse af en minkproduktion på en ejendom i Brønderslev Kommune. Ansøgningen om udvidelse var oprindeligt indsendt den 10. oktober 2014, og den godkendte udvidelse omfattede en stigning fra 1.275 til 1.765 minktæver (svarende til 60,68 dyreenheder).
Klageren anførte, at udvidelsen allerede var foretaget, inden høringssvar blev indsendt, og at den havde medført væsentlige gener.
Klagepunkter
Klageren fremførte flere specifikke klagepunkter:
- Fluegener: Særligt i sommeren 2016, hvilket nødvendiggjorde omfattende fluebekæmpelse og midlertidig produktionsstop i klagerens mosteri.
- Lugtgener: Øgede lugtgener, der forhindrede ophold udendørs og holdt vinduer og døre lukkede. Klageren mente, at placeringen nord-nordøst for minkfarmen forværrede lugtgenerne på grund af den fremherskende vindretning.
- Værdiforringelse og tab af erhvervsindtægt: Lugtgenerne medførte en værdiforringelse af klagerens ejendom og påvirkede kundegrundlaget for gårdbutikken.
- Drænledning og oversvømmelse: Den eksisterende læbeplantning var anlagt oven på en drænledning, hvilket førte til vandophobninger og oversvømmelse af klagerens økologiske frugttræsarealer, trods egne dræningsforanstaltninger.
Kommunens vurdering og vilkår
Brønderslev Kommune havde vurderet, at udvidelsen kunne ske uden væsentlige gener for naboer og under hensyntagen til landskabelige værdier. Kommunen havde fastsat vilkår for at begrænse lugt- og fluegener, herunder krav om god staldhygiejne, logbogføring for rensning/udmugning og tømning af render to gange ugentligt. Kommunen bemærkede, at lugtgeneafstandene var overholdt, og at klagerens ejendom havde landbrugspligt, hvorfor den ikke var omfattet af de specifikke geneniveauer for lugt i Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens bilag 3, afsnit B. Kommunen oplyste desuden, at den ved seneste tilsyn i oktober 2017 ikke havde konstateret problemer med hverken lugt eller fluer. Klagepunktet vedrørende værdiforringelse blev afvist, da kommunen ikke tager hensyn hertil i henhold til Miljø- og Fødevareklagenævnets praksis. Spørgsmålet om drænledningen blev anset for et tilsynsanliggende, der ikke skulle indgå i vurderingen efter husdyrbrugloven.
Sagens forhistorie
Sagen var tidligere behandlet af Natur- og Miljøklagenævnet, som den 31. januar 2017 ophævede Brønderslev Kommunes tidligere miljøgodkendelse fra 2015 og hjemviste sagen til fornyet behandling. Dette skyldtes manglende overholdelse af lugtgenekriteriet til byzone ved anvendelse af ny viden om mink. Da ansøgningen var indgivet før 1. august 2017, og klagen rettidigt indgivet efter denne dato, blev sagen behandlet efter de hidtil gældende regler i Husdyrbrugloven og Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Brønderslev Kommunes afgørelse af 7. december 2017 om miljøgodkendelse til udvidelse af minkproduktion, men med visse ændringer i vilkårene. Nævnet begrænsede sin prøvelse til klagepunkterne om lugt- og fluegener, da andre forhold ikke var omfattet af Husdyrbrugloven eller var tilsynsanliggender.
Lugtgener
Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens lugtberegninger, som viste overholdelse af lugtbeskyttelsesniveauet i Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrugs bilag 3, afsnit B. Da klagerens ejendom har landbrugspligt, er den ikke omfattet af de specifikke geneniveauer for lugt til byzone, samlet bebyggelse eller enkeltboliger. Nævnet ændrede vilkår 12, så kravet om logbogsførelse for rensning/udmugning udgik, da dette som udgangspunkt er et tilsynsanliggende, og kommunen ikke havde angivet en særlig begrundelse for at stille yderligere krav i godkendelsen. Vilkår 12 blev ændret til: ”Minkgårdens drift må ikke give anledning til lugtgener, som af tilsynsmyndigheden vurderes at være væsentlige for området.”
Fluegener
Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at reguleringen i Bekendtgørelse om miljøregulering af dyrehold og om opbevaring og anvendelse af gødnings §§ 44, 47 og 48 i tilstrækkelig grad sikrer effektiv fluebekæmpelse. Derfor ophævedes vilkår 10, som omhandlede fluegener og krav om logbogføring for fluebekæmpelse, da kommunen ikke havde angivet en særlig begrundelse for dette vilkår. Det er herefter kommunens opgave at føre tilsyn og om nødvendigt udstede påbud i henhold til Bekendtgørelse om miljøregulering af dyrehold og om opbevaring og anvendelse af gødnings § 52.
Andre klagepunkter
Klagepunkterne vedrørende værdiforringelse af ejendommen og tab af erhvervsindtægt blev ikke behandlet, da de ikke er omfattet af Husdyrbrugloven. Klagepunktet om beplantning på drænledning blev anset for et tilsynsanliggende, som kommunen skal påse overholdes, og en eventuel klage over kommunens tilsyn kan indbringes for Ankestyrelsen.
Gebyr
Det indbetalte klagegebyr blev ikke tilbagebetalt, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2.
Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Husdyrbruglovens § 90.
Lignende afgørelser