Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om ophævelse og hjemvisning af sag vedrørende afslag på miljøtilladelse til minkfarm
Dato
8. november 2019
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Husdyrbrugloven
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning i sag om afslag på miljøtilladelse efter § 16 b til minkfarm
Lovreferencer
Sagen omhandler Assens Kommunes afslag på en miljøtilladelse til etablering af en ny minkfarm. Ansøgningen, indgivet den 14. september 2017, omhandlede opførelse af 10 minkhaller med 6.000 burrum på en grund, der var påtænkt udstykket fra ansøgers eksisterende ejendom på [adresse1]. Ansøger påklagede kommunens afgørelse til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 7. november 2017.
Klagerens argumenter
Klageren argumenterede for, at den nye minkfarm skulle betragtes som et selvstændigt produktionsanlæg, uafhængigt af den eksisterende farm. Dette blev begrundet med, at den nye farm ville have egen gyllehåndtering og foderhåndtering, herunder fortank til biogasanlæg og fodersilo, og dermed ingen tekniske eller driftsmæssige sammenhænge med den eksisterende farm. Klageren henviste til Natur- og Miljøklagenævnets praksis, der tillader minkfarme at betragtes som uafhængige, hvis foder- og gyllehåndtering er særskilt, og anlæggene ligger på separate ejendomme. Lugtgener skulle derfor beregnes selvstændigt for det nye anlæg, dog med kumulation for kategori 1- og 2-natur og lugtgeneafstande til nabobeboelser, jf. husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens bilag 3.
Assens Kommunes afslag
Assens Kommune afslog ansøgningen den 12. oktober 2017 med den begrundelse, at lugtgenekriterierne til samlet bebyggelse og byzone ikke kunne overholdes. Kommunen vurderede, at den ansøgte og den eksisterende minkfarm skulle betragtes som ét samlet anlæg, da der ikke var en forureningsmæssig adskillelse. Kommunen havde foretaget scenarieberegninger, der viste, at hverken den eksisterende farm alene eller en samlet vurdering af begge farme kunne overholde lugtgenekriterierne. Kommunen henviste desuden til Miljøstyrelsens lugtvejledning, der anbefaler afslag, hvis afstanden til omboende er kortere end 50 % af geneafstanden, og bemærkede, at der i 2016 var modtaget klager over lugtgener fra den eksisterende farm. Kommunen mente, at udstykning af arealet med henblik på etablering af et nyt staldanlæg ikke kunne løse problemet med for høje lugtemissioner fra eksisterende husdyrbrug.
Sagens forhistorie og Miljøstyrelsens udtalelse
Klageren havde tidligere, den 8. juli 2015, ansøgt om miljøgodkendelse til udvidelse af den eksisterende minkproduktion på samme areal. Denne ansøgning blev godkendt af Assens Kommune den 2. maj 2016, men afgørelsen blev ophævet og hjemvist af Miljø- og Fødevareklagenævnet den 5. april 2017, da lugtgenekriteriet ikke kunne overholdes for nærmeste samlede bebyggelse og byzone på baggrund af ny viden om lugt fra mink. Miljø- og Fødevareklagenævnet anmodede Miljøstyrelsen om en udtalelse vedrørende fortolkningen af Husdyrbruglovens § 16 c, især tilføjelsen af kriteriet ”driftsmæssigt forbundet”. Miljøstyrelsen udtalte den 5. februar 2019, at bestemmelsen i vidt omfang er en videreførelse af den tidligere lovs § 13, og at alle tre kriterier – teknisk, forurenings- og driftsmæssigt forbundet – skal være opfyldt, for at husdyrbrug skal godkendes eller tillades samlet. Driftskriteriet har kun betydning, hvis anlæggene allerede er teknisk og forureningsmæssigt forbundne, og det skal forstås som en præcisering af de to øvrige kriterier.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har truffet afgørelse efter Husdyrbruglovens § 16 c, jf. Husdyrbruglovens § 16 b, jf. Husdyrbruglovens § 76, stk. 1.
Nævnet finder, at der ikke er et sådant teknisk fællesskab omkring driften af den eksisterende minkfarm og det ansøgte, at disse i godkendelsesmæssig sammenhæng skal betragtes som ét anlæg. Dette skyldes, at der efter det ansøgte vil blive etableret separat foder- og gyllehåndtering på den nyetablerede minkfarm, og der i øvrigt ikke synes at være forhold, der teknisk forbinder den nye minkfarm med den eksisterende.
Nævnet har lagt vægt på Miljøstyrelsens udtalelse af 5. februar 2019, hvori det anføres, at alle tre kriterier – teknisk, forurenings- og driftsmæssigt forbundet – skal være opfyldt, for at flere husdyrbrug skal godkendes eller tillades samlet efter Husdyrbruglovens § 16 c. Driftskriteriet har udelukkende betydning, hvis anlæggene forinden er vurderet som værende teknisk og forureningsmæssigt forbundne, idet kriteriet ”driftsmæssigt forbundet” må forstås som en præcisering af de to øvrige kriterier.
Afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver Assens Kommunes afgørelse af 12. oktober 2017 om afslag på miljøtilladelse efter Husdyrbruglovens § 16 b til etablering af minkfarm på påtænkt udstykket matrikel fra ejendommen [adresse1], og hjemviser sagen til fornyet behandling.
Ved den fornyede behandling skal Assens Kommune påse, at gældende afstandskrav, herunder afstandskravet til naboskel i Husdyrbruglovens § 8, stk. 1, nr. 7, kan overholdes.
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2, nr. 1. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Husdyrbruglovens § 90. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser